Bámulatos dolgot figyeltek meg a népszerű gyerekjátékban

Időkristály (illusztráció)
Időkristályokra jellemző jeleket fedeztek fel a népszerű kristálynövesztős gyerekjátékokban – írja az IFL Science.

Az időkristályokat eredetileg 2016-ban fedezték fel, jellemzőjük, hogy nem csak a térben rendeződnek el ismétlődő módon, hanem emellett az időben ismétlődő mozgást is végeznek.

Amint arról a Physical Review Letters és a Physical Review B című folyóiratokban megjelent két tanulmányban beszámoltak, a kutatók a monoammónium-foszfátban azonosították a „nem folytonos" vagy diszkrét időkristály (DTC) tipikus viselkedését. Ez a felfedezés komplikáltabbá teheti az időkristályokról alkotott elméletet, mivel a kutatók eddig úgy vélték, hogy ezeknek az objektumoknak bizonyos "belső rendezetlenségre" van szükségük ahhoz, hogy időkristályként viselkedhessenek.

A kutatócsoport eredetileg egy másfajta kísérlethez növesztett kristályokat, de kíváncsiak voltak, hogy megfigyelhetik-e bennük a várt DTC-jelet. Mágneses magrezonanciát használtak, és meglepődtek, hogy ilyen gyorsan felfedezték a keresett jelet.

– mondta a két új tanulmány vezető szerzője, Sean Barrett professzor, a Yale Egyetem munkatársa.

A kutatók szerint az időkristályok egy gyümölcszseléhez hasonlíthatók; ha elkezdjük rázni, a zselé olyan frekvencián rezeg, amely nem egyeztethető össze a végzett mozdulatokkal. Ugyanez igaz az időkristályokra is.

Nem számítanak a kezdeti mozdulatok, mert az időkristály rezgése egy meghatározott frekvenciát vesz fel.

Tehát még ha a mozdulatok tökéletlenek is, az időkristály óramű pontossággal fog rezegni.

Időkristály (illusztráció) Forrás: Marsland Michael

Az, hogy ezek a struktúrák hogyan jönnek létre, nem világos, és a kutatás számos, az elmúlt évek során megfogalmazott elvárást és elképzelést megkérdőjelez. "Rájöttünk, hogy pusztán a DTC-jel megtalálása nem feltétlenül bizonyítja, hogy a rendszernek kvantumos memóriája van arról, hogyan jött létre" - mondta Robert Blum, a Yale végzős hallgatója, a tanulmányok társszerzője.

Az időkristályok számos technológia hatékonyságát javíthatják, közéjük tartoznak például az atomórák, a magnetométerek, vagy akár a mobiltelefonokban a tájolás meghatározására használt giroszkópok. Emellett a kvantumtechnológiai kutatásokat is előrelendíthetik.