Sárga téglautat találtak a Csendes-óceán mélyén

téglaút
A sárga téglaút mintegy ezer méterrel a vízfelszín alatt rejtőzik
A Hawaii-szigetektől északra fekvő mélytengeri hegygerinchez vezető expedíció egy ősi tómedret tárt fel, amelyet sárga téglaútnak tűnő út borít. A hátborzongató jelenetre a Nautilus kutatóhajó bukkant rá az év elején, miközben a Papahānaumokuākea Tengeri Nemzeti Emlékmű (PMNM) területén található Liliʻuokalani gerincet vizsgálta.

A PMNM a világ egyik legnagyobb tengeri természetvédelmi területe, nagyobb, mint az Egyesült Államok összes nemzeti parkja együttvéve. A tengerfenéknek ráadásul csak körülbelül 3 százalékát tárták még fel.

Az Ocean Exploration Trust kutatói most ennek a vadonnak a határait feszegetik, amely több mint 3000 méterrel a hullámok alatt fekszik, és a legjobb az egészben az, hogy bárki figyelemmel kísérheti a felfedezést.

A YouTube-on 2022 áprilisában közzétett, az expedícióról készült felvételek egyik kiemelt felvétele azt a pillanatot örökíti meg, amikor a mélytengeri járművet működtető kutatók rábukkantak az Óz csodaországa felé vezető útra.

– hallani, ahogy egy kutató a rádióban felkiált, amit a ScienceAlert online tudományos portál idéz. – A sárgatéglás út? Ez bizarr. Te most viccelsz velem? Ez őrültség!

Annak ellenére, hogy ez az út mintegy ezer méter mélyen az óceán alatt található, a kutatók által a Nootka-csúcson felfedezett tómeder meglepően száraznak tűnik.

A csapat a felvételen azt is megjegyzi, hogy a talaj szinte „sült kéregnek" tűnik, amelyet le lehetne hámozni.

Egy aprócska szakaszon a vulkanikus kőzet pedig olyan módon töredezett, amely feltűnően hasonlít a téglához.

– olvasható a YouTube-videóhoz tartozó feliratban. – A hatás első pillantásra könnyen összetéveszthető egy csodálatos új világba vezető úttal, és bizonyos értelemben ez nem is teljesen téves felvetés.

A sárga téglaút mintegy ezer méterrel a vízfelszín alatt rejtőzik Forrás: The Ocean Exploration Trust/E/V/Nautilus/YouTube Screenshot

Szakemberek szerint a téglaút követése annak a jele, hogy jó irányba haladnak, és hamarosan sokkal többet is megtudhatnak a Föld rejtett geológiájáról.

A 2022-es E/V Nautilus expedícióról itt olvashat bővebben.