Az utasok szeme láttára lőtték főbe a Lufthansa-gép kapitányát

Mogadishu
Az eltérített 181-es járatot viszontagságos útja során elsőként Rómában kényszerítették leszállásra, ahonnan Ciprus érintésével Dubajba repült
Vágólapra másolva!
Negyvenöt éve, 1977. október 13-án négy terrorista drámai körülmények között a kelet-afrikai Szomália fővárosába, Mogadishuba térítette el a Lufthansa Palma de Mallorca és Frankfurt között közlekedő 181-es járatát. A Népi Front Palesztina Felszabadításáért elnevezésű szélsőséges szervezet terroristái az utasok és a személyzet életéért az ultrabalos Vörös Hadsereg Frakció (RAF) Nyugat-Németországban bebörtönzött tagjainak és a Törökországban fogva tartott két társuknak a szabadon bocsátását követelték. A terroristák szabta ultimátum lejárata előtt alig negyven perccel a nyugat-német határvédelem különleges akciócsoportjának kommandósai rohanták meg a mogadishui nemzetközi repülőtér betonján félreállított Boeinget.
Vágólapra másolva!

Eseménytelen utazásként indult a rémálomba fordult repülőút

A Lufthansa 181-es járata 1977. október 13-án spanyolországi vakációról hazafelé tartó 92 utassal és ötfőnyi személyzettel a fedélzetén emelkedett a magasba a Palma de Mallorca-i nemzetközi repülőtér betonjáról. A „Landshut" nevet viselő Boeing 737-200-as típusú kéthajtóműves sugárhajtású utasszállító Frankfurtba tartott. A kedvező meteorológiai körülmények miatt eseménytelennek, kellemesnek ígérkezett a repülőút. Amikor a gép azonban az utazómagasság elérése után a dél-franciaországi Marseille légterébe ért, akcióba lépett a járatra utasként felszállt négy terrorista.

A terroristák vezetője, Mahmud "százados" pisztollyal tartotta sakkban Schumann kapitányt (jelenet a "Mogadishu: a 181-es járat eltérítése" című játékfilmből) Forrás: Pinterest

A terroristák – két férfi és két nő – kézigránátokkal és pisztolyokkal voltak felszerelkezve. Mivel az 1970-es években még nem voltak olyan szigorúak a reptéri ellenőrzés szabályai mint manapság, a magukat Mártír Halimeh Kommandónak nevező terroristacsoportnak

sikerült lőfegyvereket és robbanóeszközöket felcsempésznie a Lufthansa gép fedélzetére.

A terroristák vezetője, „Mártír Mahmud százados" - valódi nevén Zohar Juszuf Akacse - betört a pilótafülkébe, és pisztolyt szegezve a gépparancsnok, Jürgen Schumann kapitány fejéhez, arra kényszerítette a személyzetet, hogy fordítsa a Boeinget az olasz főváros, Róma irányába.

Az eltérített 181-es járatot viszontagságos útja során elsőként Rómában kényszerítették leszállásra, ahonnan Ciprus érintésével Dubajba repült Forrás: Pinterest

Miután az eltérített Lufthansa gép leszállt Rómában, az utasokat és a személyzetet túszul ejtett terroristák ismertették a követeléseiket. Mahmud „százados" a szélsőbaloldali nyugat-németországi terrorszervezet,

a vezetőikről Baader-Meinhoff csoportként is ismert Vörös Hadsereg Frakció tíz börtönbe zárt tagjának,

továbbá két Törökországban fogvatartott palesztin társuknak a szabadon bocsátását, valamint 15 millió dollár készpénzben megfizetendő váltságdíjat követelt a bonni, illetve az ankarai kormánytól.

Andreas Baader és Gudrun Ensslin, előbbi a szélsőséges csoport egyik alapítója és vezetője, utóbbi pedig a RAF főideológusa. A sikeres túszszabadítás után mindketten öngyilkosok lettek a börtönben Forrás: Die Welt

A „százados" mindehhez fenyegető éllel azt is hozzátette, hogy amennyiben a megadott határidőn belül nem teljesítik a követeléseiket, az utasokkal együtt felrobbantják a gépet.

Két álló napon át fulladoztak az utasok a sivatagi naptól felhevült Boeing fedélzetén

A terroristák követelésére Rómában feltankolták a Boeing 737-est, amely az olasz fővárosból Ciprusra repült. Nicosiában a Palesztin Felszabadítási Szervezet egyik képviselője próbált kapcsolatba lépni a gépeltérítőkkel, hogy tárgyaljon velük, ám Mahmud „századostól" durva hangnemű elutasításban részesült. A terroristavezér ekkor megparancsolta Jürgen Schumann kapitánynak, hogy repüljön Bahreinbe, ahonnan rövid várakozás után továbbrepültek Dubajba.

Az eltérített gép két napot időzött az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városában.

Vizet és élelmiszert visznek a dubaji reptéren várakozó Lufthansa-géphez Forrás: AP

A betonon várakozó Boeing a tűző sivatagi naptól teljesen átforrósodott, és mivel a terroristák a segédhajtóművet is kikapcsoltatták a pilótákkal, a légkondicionálás hiánya miatt +50 fokos hőségben fulladoztak az üléseikbe beszíjazott utasok.

A pokoli hőség miatt sokan rosszul lettek,

ezért Mahmud „százados" megengedte, hogy ásványvizet, élelmet és gyógyszereket hozzanak a fedélzetre. A dubaji kényszermegállót kihasználva a rettenthetetlen gépparancsnoknak, Schumann kapitánynak sikerült kódolt üzenetet küldenie a pilótafülkéből, amiben közölte a terroristák létszámát, és személyleírást is adott róluk.

Ádenben az eltorlaszolt futópálya miatt Schumann kapitány a beton melletti homokra tette le a gépet Forrás: AP

A reptér irányítótornyába érkezett dubaji védelmi miniszter megpróbálta rábeszélni a terroristákat, hogy legalább a betegeket, a nőket és a gyerekeket engedjék szabadon, de az ajánlatát elutasították.

Elit kommandósok bevetéséről döntött a kancellár

A szociáldemokrata nyugatnémet kancellár, Helmuth Schmidt a Lufthansa 181-es járatának eltérítése miatt válságstábot állított fel Bonnban. A kancellár hallani sem akart a terroristákkal való bármiféle alkudozásról, mint ahogy öt héttel korábban sem volt hajlandó tárgyalásokba bocsátkozni a Vörös Hadsereg Frakcióval az általuk elrabolt, a nyugatnémet gyáriparosok szövetségének elnöke, Hans-Martin Schleyer szabadon bocsátásról.

Helmuth Schmidt kancellár (középen) nem volt hajlandó engedményeket tenni a terroristáknak Forrás: AFP

Az 1968-as ultrabalos párizsi diáklázadás hatására

Nyugat-Európában több szélsőséges marxista-maoista illegális csoport is létre jött,

amelyek kíméletlen fegyveres harcot hirdettek a jóléti fogyasztói társadalom, illetve – úgymond - a kapitalizmus ellen. A nyugatnémet Vörös Hadsereg Frakciót (Rote-Armee-Fraktion, RAF) öt radikális marxista nézeteket valló szélsőbalos fiatal, Andreas Baader, Ulrike Meinhof, Gudrun Ensslin, Horst Mahler és Irmgard Möller alapította meg a párizsi diáklázadás évében. A magukat „városi gerilláknak" nevező terrorista sejt legfőbb célpontjai a „gyűlölt kapitalizmus" szimbólumának tartott nagyvállalati vezetők, bankárok és politikusok voltak.

Andreas Baader, a szélsőbalos Vörös Hadsereg Frakció terrorszervezet egyik alapítója Forrás: Pinterest

Azt gondolták, hogy az erőszakos akcióik nyomán a nyugati fogyasztói társadalomból kiábrándult tömegek előbb-utóbb kirobbantják majd az úgynevezett „világforradalmat". A RAF kapcsolatot épített ki az 1970-ben Olaszországban létrehozott hasonszőrű szélsőséges marxista terrorcsoporttal, a Vörös Brigádokkal,

valamint a Palesztin Felszabadítási Szervezet radikálisaival is.

1972-ben a nyugatnémet hatóságok lecsaptak a RAF vezetőire, akiket - köztük Andreas Badert a terrorszervezet vezetőjét, valamint Ulrike Meinhofot, a társaság főideológusát - 1977-ben életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélte a bíróság.

Az 1968-as párizsi diáklázadásnak nevezett szélsőbalos randalírozás csatatérré tette a francia fővárost Forrás: AFP

A helyükbe lépett másodgenerációs szélsőségesek palesztin terroristákkal összefogva kísérelték meg kiszabadításukat a Lufthansa 181-es járatának eltérítésével. Helmuth Schmidt a válságstáb előtt egyértelművé tette, hogy a szövetségi kormány nem hajlandó tárgyalni a terroristák szabta feltételekről.

A kancellár a túszok kiszabadítása mellett döntött,

és a kockázatos akcióval a német határvédelem (Grenzschutzgruppe) speciális bevetési alegységét, a GSG-9 kommandót bízta meg. Az antiterrorista kommandót a Fekete Szeptember nevű szélsőséges palesztin terrorcsoport 1972-ben, a müncheni olimpián elkövetett vérengzése után állították fel.

Hidegvérrel meggyilkolták a kapitányt, és a gép felrobbantásával fenyegetőztek

Mindeközben tovább folytatódtak az eltérített Lufthansa gép viszontagságai. A terroristák kétnapos várakozás után Dubajból Ománba irányították át a 181-es járatot, de az ománi hatóságok megtagadták a leszállási engedélyt, ezért végül a dél-jemeni Ádenben hajtottak végre kényszerleszállást, mivel már fogytán volt az üzemanyag. A dél-jemeni hatóságok sem adtak leszállási engedélyt, és hogy

megakadályozzák a landolást, tehergépkocsikkal torlaszolták el a futópályát.

Schumann kapitány ezért kénytelen volt a reptéri beton mellett fekvő homokos terültre letenni a Boeinget.

A dubaji védelmi miniszter tárgyal a terroristacsoportot vezető "Mahmud századossal" Forrás: Cold War Warrior

A kényszerleszállás közben senki sem sérült meg, de a gép erős rázkódása miatt a sikeres landolás után a kapitány engedélyt kért Mahmud „századostól" a futóművek ellenőrzésére. Amikor a kapitány visszatért a pilótafülkébe, a terroristavezér hangosan ordítozni kezdett vele, mert szerinte a gépparancsnok túl sok időt töltött kint. Ezután megragadta Schumann kapitányt és kirángatta az utastérbe,

ahol a hangosan sikoltozó utasok szeme láttára hidegvérrel főbe lőtte a pilótát.

A szörnyű gyilkosság után Mahmud „százados" rádión közölte a dél-jemeni légi irányítással, hogy ha nem tankolják fel a gépet és nem adnak felszállási engedélyt, az összes túszt kivégzik.

Miután a kapitány megvizsgálta a futóműveket, a visszatérése után a terroristák vezetője fejbe lőtte az utasok szeme láttára (részlet a 2008-ban bemutatott "Mogadishu" című tévéfilmből) Forrás: IMDb

A kapitány meggyilkolása után a terroristák fenyegetőzését már véresen komolyan vették, így néhány óra múlva a Boeing ismét a magasba emelkedhetett. Ádenből a kelet-afrikai Szomália felé vették az irányt, és október 17-én hajnalban landoltak a mogadishui nemzetközi repülőtér betonján.

Ulrich Wegener őrnagy, a bevetési alegység parancsnoka Forrás: Peter G. Wickman

A terroristák a leszállás után, hogy ország-világ előtt megmutassák az eltökéltségüket, kidobták a betonra Schumann kapitány holttestét, egyben rádión ultimátumot küldtek a bonni kormánynak. A gépeltérítők közölték, hogy ha helyi idő szerint délután három óráig nem teljesítik a követeléseiket, az utasokkal együtt felrobbantják a gépet.

A Lufthansa gép a mogadishui reptér betonján Forrás: AP

A válságstáb túsztárgyalói, hogy időt nyerjenek, azt üzenték a terroristáknak, a nyugatnémet kormány teljesíti az összes követelésüket, de arra hivatkozva, hogy a rabok szabadon engedése és Mogadishuba szállítása több időt igényel, október 18-án hajnalig kérték meghosszabbítani az ultimátum határidejét, amit a géprablók rövid tanácskozás után el is fogadtak.

A GSG-9 kommandó ekkor már a Mogadishutól bő másfél órás repülőútra fekvő Dzsiddában várta a bevetési parancsot,

amit meg is kapott. A német kormány felvette a kapcsolatot Sziad Barre szomáliai elnökkel, aki azzal a feltétellel egyezett bele a túszszabadító akcióba, ha abban a szomáliai hadsereg különleges alakulatai is szerepet kapnak.

Azonnal agyonlőttek három terroristát, a negyediket elfogták

Helmuth Schmidt kancellár teljes személyes felelősséget vállalva adta ki a „Tűzvarázs" fedőnevű akció végrehajtására szóló utasítást a bevetési alegység parancsnokának, Ulrich Wegener őrnagynak. A GSG-9-nek ez volt az első éles bevetése. A 30 német kommandóst szállító katonai gép elsötétítve és a betonon várakozó eltérített Boeingtől jóval távolabb landolt.

A Lufthansa eltérített Boeing 737-200-as gépe a mogadishui betonon. A túszokat a vészcsúszdákon mentették ki Forrás: AP

Ezután a kommandósok a műveleti terv szerinti támadó pozícióba álltak fel. A reptérre felvonult szomáliai alakulat október 18-án hajnali 2 óra 5 perckor - alig negyven perccel a terroristák szabta határidő lejárata előtt -, a német kommandós alegység parancsnokával egyeztetett módon a géprablók figyelmének lekötésére elterelő tüzet nyitott. A fedező tűz leple alatt a Lufthansa géphez lopózott kommandósok ezzel egy időben berobbantották a Boeing első és hátsó bejárati ajtaját, majd kábítógránátokat dobtak az utastérbe.

A kommandósok berobbantották a gép bejárati ajtaját Forrás: Pinterest

A német kommandósok részletes személyleírást kaptak a terroristákról, ezért alighogy benyomultak az utastérbe, azonnal célzott tüzet nyitottak.

A rövid tűzharcban három terroristát agyonlőttek, köztük Mahmud „századost" is,

a negyediket - az egyik nőt - pedig megsebesítve elfogták. Eközben az utasokat a vészkijáratokon át sikeresen kimentették. Csak négy túsz és egyetlen kommandós sérült meg a lövöldözésben, egyikőjük sem életveszélyesen. Alig öt perccel az akció megkezdése után Wegener őrnagy máris leadta a „Kikelet! Kikelet!" titkos kódot, jelezve a túszszabadító művelet teljes sikerét.

Schmidt kancellár a GSG-9 kommandó parancsnokával és legénységével, a sikeres túszszabadítási akció után Forrás: Presse- und Informationsamt der Bundesregierung/Reineke, Engelbert

A megpróbáltatásoktól kimerült túszokat hatalmas ünneplő tömeg fogadta otthon.

Az életét feláldozó hős Jürgen Schumann kapitány (posztumusz), a szintén hősies magatartást tanúsított első tiszt, valamint az egyik különösen bátran viselkedő és az utasokban a lelket tartó stewardess – akit utóbb csak „Mogadishu angyalaként" emlegettek a kiszabadított túszok –, megkapták az egyik legmagasabb kitüntetést, a Szövetségi Érdemkeresztet.

Hazaérkeznek a kiszabadított túszok, akiket ünneplő tömeg várt a reptéren Forrás: DIETHER ENDLICHER

A „Landshut" ezután még 1985-ig repült a Lufthansa színeiben, majd a brazil légitársasághoz került, ahol később leselejtezték. A legendás gép fő egységeit 2017-ben a Bodeni-tó partján fekvő Friedrichshafenbe szállították, ahol restaurálás után a helyi repüléstörténeti múzeumban állították ki az 1977-es gépeltérítés mementójaként.