Megdöbbentő kutatás: már az ember előtt élhettek fejlett lények a Földön

Föld, Hold
Illusztráció
Kutatók egy csoportja szerint az üledékrétegek vizsgálatával választ kaphatunk arra a kérdésre, hogy élt-e az emberiség előtt másik fejlett civilizáció a Földön.

A Ki vagy doki? című sorozatban szerepel egy szilúr nevű technológiailag fejlett faj, ami jóval az emberiség megjelenése előtt uralta a Földet. Egy idő után azonban rejtőzködésre kényszerültek, és mindaddig felfedezetlenek maradtak, míg a főhős meg nem jelent ikonikus telefonfülkéjében.

A történetből ihletet merített a Cambridge-i Egyetem két tudósa is. Kutatásukban elsősorban nem arra voltak kíváncsiak, hogy létezett-e az ember előtt idegen civilizáció a bolygónkon (szerintük erre kicsi az esély), hanem hogy ki tudnánk-e mutatni egy évmilliókkal ezelőtt eltűnt, technológiailag fejlett társadalom geológiai nyomait.

A tanulmány a Journal of Astrobiology című szakfolyóiratban látott napvilágot. A szerzők szerint a kulcskérdés az, hogy milyen gyakran alakulhatnak ki fejlett civilizációk.

– idézi a kutatókat az IFL Science tudományos portál.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library

A kérdés megválaszolása segítheti a Naprendszeren túli bolygókon élő esetleges fejlett idegen civilizációk keresését is. A tanulmány rámutat arra, hogy az ember viszonylag rövid idő alatt jelentős nyomokat hagyott a bolygón, megváltoztatva a Föld éghajlatát és ökoszisztémáit. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a változások évmilliók múlva is kimutathatóak lesznek.

Valójában az általunk hagyott geológiai nyom mindössze néhány centiméter vastagságú lehet.

Természetesen minél tovább tart a civilizációnk, annál nagyobb jelet hagyunk magunk után, a hosszú távú túléléshez azonban fenntarthatóságra van szükség. Egy fenntartható társadalom kisebb nyomot hagy maga után, így viszont kevesebb földtani jel fog árulkodni a későbbiekben létezéséről.

Bizonyos nyomaink idővel megkülönböztethetetlenné válnak a természetes folyamatoktól, vannak ugyanakkor olyan jelek, amik félreérthetetlenül az emberiségre fognak utalni; ilyenek például a műanyagok vagy az atomháborúk okozta szennyezések.

A kutatócsoport nem ad választ a tanulmányban arra a kérdésre, hogy léteztek-e ősi fejlett civilizációk előttünk,

inkább azt sugallják, hogy ha egykor éltek, akkor az üledékek elemi és összetételi anomáliáinak feltárásával rátalálhatunk nyomaikra.

A szerzők erősen kételkednek abban, hogy korábbi fejlett civilizáció jeleire akadnánk itt a Földön, a megállapítások azonban hasznosak lehetnek az asztrobiológiai és antropocén kutatások során.