A tengeri élet rejtett világát fedezték fel az antarktiszi jég alatt

antarktisz
Egy hatalmas antarktiszi jégtakaró alatt egy katedrálisszerű, több száz méteres barlangban kis garnélaszerű lények rejtőznek egy újonnan felfedezett víz alatti ökoszisztémában, amely egészen a közelmúltig jégbe zárt titok maradt. Egy új-zélandi tudóscsoport talált rájuk mintegy 500 méterrel a jég alatt egy feltételezett torkolatban, több száz kilométerre az úgynevezett Ross-jégpolc szélétől.

Az Antarktisz területét egy nemzetközi kutatócsoport vizsgálta, akik arra voltak kíváncsiak, hogy vajon milyen szerepet játszhat a torkolat az éghajlat által kiváltott jégtakaró-olvadásban. Ám miután lefúrtak a jégen át egy „folyóba",

a kamerájukat előtt kétlábúak kezdtek el nyüzsögni:

olyan kis lények, amelyek leginkább a homárokra, rákokra és atkákra hasonlítanak.

Új-zélandi tudósok az antarktiszi jegén átfúrva egy víz alatti ökoszisztémát fedeztek fel 500 méter mélyen Forrás: NIWA / Craig Stevens

– mondta Craig Stevens, a Niwa munkatársa a The Guardian online portálnak. – Kísérleteket végeztünk a jégpolc más részein is, és úgy gondoltuk, hogy kézben tartjuk a dolgokat, de ezúttal nagy meglepetések értek minket.

Bár a szakemberek elsősorban éghajlatváltozási tényezőket vizsgáltak, az expedíció során mást is felfedeztek. Ahogy Craig Stevens fogalmazott, Fel-le ugráltak a kemarával, mert

biztosak voltak abban, hogy ha az összes állat körülöttük úszik, akkor az egyértelműen egy fontos ökoszisztémát jelez.

A projekt vezetője, Huw Horgan, a Wellingtoni Te Herenga Waka Victoria Egyetem munkatársa vette észre elsőként a torkolatot, miután a Ross-jégtakaró műholdképeinek tanulmányozása közben egy barázdát fedezett fel a jégben.