A világ legnagyobb baktériumát szabad szemmel is látni lehet

biology science Horizontal
This photo taken between April and May 2022, and released by Lawrence Berkeley National Laboratory on June 23, 2022, shows a sampling sites among the mangroves of the French Caribbean archipelago of Guadeloupe, where the giant bacteria Ca Thiomargarita magnifica was found. - Scientists say they have discovered the world's largest variety of bacteria in the mangroves of Guadeloupe. At up to two centimetres (three-quarters of an inch), "Thiomargarita magnifica" is not only around 5,000 times bigger than most bacteria -- it boasts a more complex structure, according to a study published in the journal Science on June 23, 2022. (Photo by Pierre-Yves PASCAL / Lawrence Berkeley National Laboratory / AFP) / XGTY / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / LAWRENCE BERKELEY NATIONAL LABORATORY / PIERRE-YVES PASCAL" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
A világ legnagyobb baktériumát fedezték fel egy karibi mangrove mocsárban. Míg a legtöbb baktérium mikroszkopikus méretű, ez akár szabad szemmel is látható.

A vékony fehér szálnak tűnő Thiomargarita magnifica baktérium körülbelül akkora, mint egy emberi szempilla. Ötezerszer nagyobb a legtöbb ismert baktériumnál. "Messze a legnagyobb eddig ismert baktérium" - mondta Jean-Marie Volland, a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tengerbiológusa, aki a társszerzője volt a felfedezésről csütörtökön a Science folyóiratban megjelent tanulmánynak.

A másik szerző, Olivier Gros, a Francia Nyugat-Indiai és Guyanai Egyetem biológusa 2009-ben találta meg az első példányát ennek a baktériumnak a Guadeloupe-szigetek mocsarában, egy mangrove víz alatti leveleire tapadva.

Gros akkor még nem tudta, hogy baktériumról van szó, csak a későbbi genetikai vizsgálat mutatta ki, hogy az organizmus egyetlen baktériumsejt.

A Thiomargarita magnifica 0,9 centiméter hosszúságú.

Petra Levin, a St. Louis-i Washington Egyetem mikrobiológusa, aki nem vett részt a kutatásban "elképesztő felfedezésnek" nevezte a baktérium azonosítását. Mint hozzátette, ez felveti a kérdést, hogy hány ilyen óriásbaktérium élhet még a világban, és emlékeztet minket arra, hogy nem szabad alábecsülnünk a baktériumokat.

Thiomargarita magnifica Forrás: AFP/© The Regents of the University of California, Lawrence Berkeley National Laboratory/Olivier Gros

Gros a baktériumot osztrigahéjakhoz, sziklákhoz és üvegpalackokhoz tapadva is megtalálta a mocsárban.

A kutatók szerint a sejtnek olyan szerkezete van, amely szokatlan a baktériumoknál. Az egyik legfontosabb különbség, hogy egy membránnal körülvett központi sejtszervecskével, vakuólummal rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy egyes sejtfunkciók ebben az ellenőrzött környezetben történjenek, ahelyett, hogy az egész sejtben zajlanának.

- magyarázta Manuel Campos, a francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központ biológusa, aki nem vett részt a tanulmányban.

A kutatók elmondták: még nem tudják biztosan, hogy a baktérium miért ilyen nagy. Volland elmélete szerint az alkalmazkodás lehet az oka: a nagy méret segíthet elkerülni, hogy kisebb organizmusok megegyék.

(MTI/AP/APA)