Megmérték a Föld belsejének hőmérsékletét

Föld
This NASA handout image released July 20, 2015 shows Earth as seen on July 6, 2015 from a distance of one million miles captured by a NASA scientific camera aboard the Deep Space Climate Observatory spacecraft. The color images of Earth from NASA’s Earth Polychromatic Imaging Camera (EPIC) were generated by combining three separate images to create a photographic-quality image. The camera takes a series of 10 images using different narrowband filters -- from ultraviolet to near infrared -- to produce a variety of science products. The red, green and blue channel images are used in these Earth images. AFP PHOTO / NASA / HANDOUT == RESTRICTED TO EDITORIAL USE / MANDATORY CREDIT: "AFP PHOTO / HANDOUT / NASA "/ NO MARKETING / NO ADVERTISING CAMPAIGNS / NO A LA CARTE SALES / DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS == / AFP PHOTO / NASA / --
Megmérték a Föld belsejének hőmérsékletét az óceáni hátságok mentén, a víz alatti vulkanikus területeken a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói. Itt viszonylag állandó, mintegy 1350 Celsius-fokos a hőmérséklet, de egyes forró hőpontoknál elérheti az 1600 Celsius-fokot is.

A tudósok eredményeikről a Journal of Geophysical Research: Solid Earth című tudományos lapban számoltak be és bemutatták a Föld belsejének hőmérsékleti térképét az óceáni hátságok mentén.

A térkép segítségével a tudósok jobban megérthetik a víz alatti vulkánokat működtető olvadási folyamatokat és azt, hogy ezek miként befolyásolják a lemeztektonikai mozgások ütemét - olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

- mondta Stephanie Brown Krein, az MIT föld-, légkör- és bolygókutató karának munkatársa.

A Föld belső hőmérséklete kritikus szerepet játszott a bolygó felszínének alakulásában több százmillió év alatt. Képtelenség azonban közvetlenül mérni a hőmérsékletet több tízezernyi kilométerrel a felszín alatt.

Forrás: AFP

Krein és kollégái egy új algoritmust fejlesztettek, a ReversePetrogent, amellyel képesek visszakövetni az időben egy kőzet kémiai történelmét, azonosítani eredeti összetételét, és meghatározni azt a hőmérsékletet, amelyen eredetileg megolvadt a felszín alatt, a köpenyben.

A tudósok a több mint 70 ezer kilométer hosszan húzódó víz alatti vulkánrendszer mentén több évtized alatt gyűjtött több mint 13 500 kőzetmintára alkalmazták az új algoritmust. Az óceáni hátságok azok a régiók, ahol a tektonikai lemezek eltávolodnak egymástól a Föld köpenyéből kilökődő anyag ereje hatására. Ezt a folyamatot a felszín alatti hőmérséklet tartja mozgásban.

- mondta Krein.