Rejtélyes, elveszettnek hitt dinoszaurusz lelőhelyeket fedeztek fel

dinoszaurusz
Száz éve elfeledett dinoszaurusz lelőhelyeket fedeztek fel magyar tudósok. A Magyar Természettudományi Múzeum és az ELTE-TTK Őslénytani Tanszékének munkatársa által vezetett nemzetközi kutatócsoport Erdélyben, a Hátszegi-medence területén kutatott, amikor rábukkantak a páratlanul gazdag dinoszaurusz leletanyagra. A felfedezés világszinten is egyedülállónak tekinthető, hiszen ezek a csontmaradványok a dinoszauruszok kréta időszak végi eltűnését megelőző rövid időszakba engednek betekintést. Minderről a Magyar Természettudományi Múzeum és az ELTE Természettudományi Karának Őslénytani Tanszéke tájékoztatta az Origót hétfőn.

A lelőhelyet több mint száz évig rejtély övezte

Az erdélyi Hátszegi-medence nyugati részén még az első világháborút megelőző néhány évben végzett geológiai térképezést Kadić Ottokár, horvát származású magyar geológus és paleontológus. A szakember innen egy páratlanul gazdag, dinoszauruszok és más mezozoikumi hüllők maradványait tartalmazó leletanyagot gyűjtött be.

A kréta időszak végét reprezentáló gyűjteményből származik az a maradvány is, ami alapján a hazánk nevét viselő első dinoszauruszfajt, a Magyarosaurus dacus-t leírták a tudósok.

A leletanyag begyűjtését követő viszontagságos történelmi események miatt a lelőhelyek pontos helyzetére vonatkozó információk jelentős része azonban elveszett, ellehetetlenítve ezzel a további őslénytani feltárásokat a területen.

A területen végzett több hetes feltárás során rendkívül gazdag, dinoszauruszok, krokodilok és korai emlősök maradványait tartalmazó leletanyagot gyűjtöttek be a kutatók Forrás: ELTE TTK

A több mint százéves csendet, a Magyar Természettudományi Múzeum és az ELTE TTK Őslénytani Tanszékének munkatársa, Dr. Botfalvai Gábor vezetésével formálódó nemzetközi kutatócsoport felfedezése szakította meg, amely

lehetővé tette a területen folyó újabb ásatások elvégzését és a további értékes leletek feltárását.

A szakemberek legfrissebb eredményeiket a Cretaceous Research tudományos szaklapban publikálták.

Egyedülállónak tekintik ezeket a leleteket

Ahogy arról a nemzetközi kutatócsoport tájékoztatta szerkesztőségünket, a több ezer fosszíliát tartalmazó gyűjteményi anyag egyik legértékesebb részét a Kadić Ottokár által felfedezett leletek alkotják, amelyek a Magyar Bányászati Szolgálat Gerinces Gyűjteményében tanulmányozhatóak. A

Magyarországon elhelyezett gerinces anyag régóta foglalkoztatja a nemzetközi paleontológus társadalmat,

mivel számos olyan értékes leletet tartalmaz, amelyek csak itt vizsgálhatóak.

Ilyenek a Magyarosaurusdacus törpe növésű Sauropodához, az Allodaposuchus őskrokodilhoz vagy a Kallokibotion teknőshöz tartozó maradványok, melyek első említése ehhez a leletanyaghoz köthető.

– tájékoztatta az Origót a kutatás kezdeti szakaszáról Dr. Botfalvai Gábor.

Hozzátette: a lelőhelyek újrafelfedezését az tette lehetővé, hogy nemrégiben előkerült az a térkép, amelyet Kadić Ottokár használt az ásatásai során és rajtuk egyértelmű jelöléseket találtak az egykori lelőhelyekre vonatkozóan.

Több mint száz gerinces maradványra bukkantak

Bár a térképet már korábban megtalálták, ez azonban a több mint száz évvel ezelőtti topográfiai viszonyokat tükrözte, ezért a mai térképeken a lelőhelyek beazonosítása még további nehézségekbe ütközött. Itt kapcsolódott be a kutatásba Dr. Albert Gáspár, az ELTE Térképtudományi és Geoinformatikai Intézet munkatársa is, aki

modern térinformatikai eszközök segítségével lokalizálni tudta a régi térképen jelölt lelőhelyek mai helyzetét.

Így már lehetővé vált az újabb ásatások megszervezése a több mint száz évvel ezelőtt felfedezett lelőhelyeken.

Az Erdélyben található Hátszegi-medence egykori élővilágába enged betekintést a most megjelent friss közlemény Forrás: Pecsics Tibor illusztrációja

– foglalta össze a feltárás során felfedezett maradványok jelentőségét Dr. Csiki-Sava Zoltán, a Bukaresti Egyetem munkatársa. – A több mint száz gerinces maradvány közül kiemelhető egy összetartozó csigolyasor, mely egy Sauropoda dinoszauruszhoz tartozott, de találtunk értékes maradványokat más dinoszauruszoktól, különféle krokodiloktól és teknősöktől is.

A szakember kiemelte: tudományos szempontból a legértékesebb fosszíliák mindössze néhány milliméter nagyságúak.

Ezekre Magyar János bukkant rá a leletek preparálása során; a kisméretű maradványok ugyanis emlős fosszíliák, így ezek a leletek a Hátszegi-medence legidősebb emlősmaradványainak tekinthetők.

Ez a Hátszegi-medence egyik legidősebb dinoszaurusz lelőhelye

A csont- és fogmaradványokat geokémiai elemzésnek vetették alá, hogy minden kétséget kizáróan bebizonyítsák, az új gerinces maradványok ugyanazokról a lelőhelyekről származnak, mint a gyűjteményben található csontok.

A maradványokból kimutatható nyomelem-összetétel alapján tovább erősödött az a kép,

hogy a frissen begyűjtött maradványok, ugyanarról a területről származnak, mint ahol Kadić Ottokár végezte az ásatásait több mint száz évvel korábban.

A hazánk nevét viselő Magyarosaurus dacus kistermetű sauropoda dinoszaurusz első maradványainak egykori lelőhelyét fedezte fel újra a magyar paleontológusok által vezetett nemzetközi kutatócsoport Forrás: Pecsics Tibor illusztrációja

– foglalta össze Dr. Botfalvai Gábor a kutatás főbb eredményeit. – Mindez nélkülözhetetlen segítséget nyújt a kréta időszak végi kihalási eseményt megelőző rövid időszak ökológiai folyamatainak behatóbb megismeréséhez.

A paleontológus szerint az elért eredményeknek köszönhetően sikerült tisztázni azokat a rétegtani, ökológiai és evolúciós kérdéseket is, amelyek már hosszú ideje fennálltak ezzel a páratlanul gazdag és őslénytani szempontból nagyon értékes leletanyaggal kapcsolatban, és lehetővé teszi modern őslénytani kutatások folytatását valamint az újabb leletek felkutatását a területen.