Tojásból frissen kikelt T. rex fiókát azonosítottak

T. rex
A T. rex a kréta végi nagy kihalási hullám idején pusztult ki
A tojásból frissen kibújt bébi Tirannoszaurusz akkora lehetett, mint egy közepes termetű kutya - állapították meg skót, kanadai és amerikai paleontológusok.

Eddig még nem került elő T. rex tojásfosszília

A skóciai Edinburghi Egyetem kutatói Kanadában és az Egyesült Államokban talált ősleleteket, egy apró állkapocscsontot és egy karmot tanulmányoztak - olvasható a BBC News honlapján. Háromdimenziós szkenneléssel megállapították, hogy a maradványok egy bébi Tirannoszaurusztól származnak. A szakemberek szerint ezek az első ismert ilyen típusú fosszíliák.

Egy T. rex életnagyságú modellje a Walking with Dinosaurs című kiállításon Londonban Forrás: AFP/Adrian Dennis

Az eredmények azt sugallják, hogy ezek a több mint 70 millió évvel ezelőtt élt teremtmények

mindössze 91 centiméteresek lehettek, amikor kibújtak a tojásból,

annak ellenére, hogy felnőttként akár 12,2 méter hosszúra és nyolc tonnásra is megnőhettek. A szakemberek becslése szerint a Tirannoszauruszok tojásai - amelyekből eddig még egyetlen maradványt sem fedeztek fel - nagyjából 43 centiméter hosszúak lehettek.

Frissen kikelve már nagyon hasonlíthattak a szüleikhez

A három centiméteres állkapocscsont elemzésekor a kutatók a Tirannoszauruszra jellemző sajátosságokat azonosítottak, ilyen például a "hangsúlyos állrész",

ami azt sugallja, hogy ezek a fizikai jegyek már a tojásból kibújás előtt kialakultak.

A T. rex a kréta végi nagy kihalási hullám idején pusztult ki Forrás: AFP/SPL

A szakemberek szerint a frissen kikelt Tirannoszauruszok nagyjából akkorák lehettek, mint egy border collie, jóval nagyobbak, mint például a Jurassic Park című filmben látható bébi raptorok.

Egy kifejlett Tyrannosaurus rex fosszilis koponyája Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

"Immár tudjuk, hogy ők lehettek a valaha volt legnagyobb ivadékok, amelyek tojásból keltek ki és rendkívüli módon hasonlíthattak a szüleikre" - mondta Greg Funston, az egyetem munkatársa. A kanadai és amerikai egyetemek kutatóinak közreműködésével készült tanulmány a Canadian Journal of Earth Sciences című folyóiratban jelent meg.

(Forrás: MTI)