Ön megmentené a világ parazitáit a kihalástól?

kullancs
A kullancs, az egyik legismertebb élősködő
Sok állatnak van szüksége védelemre, ám az olyan cuki lények, mint például a pandák és a koalák mellett a különösen nem szeretetreméltó lények is segítségre szorulnak az éghajlati válság vagy épp az élőhelyek elvesztése miatt. Tudósok egy csoportja most kifejezetten a paraziták megmentésére fókuszál.

Jelentős ökológiai szerepet töltenek be

A kutatók szerint a parazitáknak „van egy kis marketinges problémája": nem csak vérszívó szörnyekként tekintünk rájuk, de nem túl szimpatikus az a tulajdonságuk sem, hogy egy másik faj egyedeinek testében vagy testfelszínén élnek és annak testéből táplálkoznak.

Pedig a tudósok gyakran hangsúlyozzák, hogy az élősködők milyen hihetetlenül jelentős ökológiai szerepet töltenek be az életünkben.

A Biological Conservation tudományos szaklapban frissen publikált tanulmány hangsúlyozza, hogy a paraziták számos gazdafaj túlélését és szaporodását befolyásolják, miközben létfontosságú kapcsolatokat képeznek az élelmiszerláncok között.

Egy gazdaállat és élősködője Forrás: Zhifei Zhang (Northwest University)

Csak egy példa: növelik például a ragadozó madarak túlélését, mivel „összezavarják" az azok táplálékául szolgáló halak agyát oly módon, hogy azok kiszolgáltatottabbá váljanak a madarakkal szemben.

– mondta Chelsea Wood, a Washingtoni Egyetem ökológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak. – A most közzétett cikkünkben pont azt hangsúlyozzuk, hogy elveszíthetjük a parazitákat és az ökológia rendszerben betöltött fontos szerepüket anélkül, hogy erről tudtunk volna.

Sokszor szorulnak a háttérbe

Nem csak ez az egyetlen cikk foglalkozik a paraziták védelemével, hanem a Biological Conservation egész aktuális kiadása. Nem véletlenül: a szakemberek leginkább arra hívják fel a figyelmet, hogy értékelnünk kell az élősködő fajok jelenlegi védettségi állapotát. Wood csapata munkájának középpontjában pedig egy globális parazitavédelmi terv kidolgozása áll.

Platydemus_manokwari, élősködő laposféreg Forrás: Wikipedia/Shinji Sugiura

– mutatott rá Chelsea Wood a tanulmányban. – Ám szinte minden esetben a háttérbe szorulnak a vadon élő állatok vagy az ökoszisztéma megőrzésére irányuló erőfeszítések tekintetében.

Az ökológus és kollégái összesen tizenkettő célkitűzést határoztak meg a következő évtizedre arra vonatkozóan, amelyek „elősegíthetik a parazita biodiverzitás megőrzését a kutatás, az érdekképviselet és az irányítás ambiciózus keveréke révén".

A legtöbb parazitafajnak még neve sincs

Első hallásra talán kissé furcsának tűnik, hogy a tudósok ilyen nagy erőfeszítésekkel küzdenek a paraziták fennmaradásáért, hiszen számos általunk jól ismert faj – köztük a koalák, a tigrisek és a jegesmedvék – is a kihalás fenyegetésével néznek szembe.

Ám a kutatók szerint miközben a karizmatikus vagy emblematikus, szeretnivaló állatok megkapják a finanszírozások nagy részét,

mi csupán csak a körülöttünk élő paraziták mintegy 10 százalékát fedeztük még fel, ami szintén egy komoly problémát jelent.

A kagylóhéjakon megfigyelhető gödrök száma és elrendeződése információt szolgáltat a parazitizmus mértékéről Forrás: John Warren Huntley

– magyarázta Colin Carlson, a Georgetown University biológusa, a tanulmány társszerzője. – Ezt már évtizedek óta tudjuk a legtöbb állat és növény esetében, de a tudósok a bolygó összes parazitájának még csak egy töredékét fedezték fel. Ott vannak például az olyan határterületek, mint a tenger mélye, a világűr, de még a Föld is felfedezetlen területnek minősül ebből a szempontból.

Amerikai, spanyol és ausztrál kutatók összesen tizenkét célt tűztek ki a következő évtizedre annak érdekében, hogy megőrizzék a paraziták fennmaradását.

Az apró Isistius brasiliensis fajnevű vérszívó parazita cápa szájnyílása Forrás: Research Gate/Don Nelson

Ezeket az ambiciózus célokat négy csoportra oszthatjuk: adatgyűjtés és szintézis, kockázatértékelés és prioritások meghatározása, megőrzési gyakorlat, valamint tájékoztatás és oktatás.

Ahogy a tudósok fogalmaztak: mindent meg kell tenni az oktatástól kezdve a veszélyeztetett paraziták hivatalos védelméig.

Valószínűleg azonban a tizenkettedik cél az egyik legfontosabb, amely a ma a Földön található parazitafajok felének a leírását tartalmazza.

– tette hozzá Colin Carlson. – Ennek ellenére szisztematikusan, a rendelkezésre álló legjobb módszerek felhasználásával kell nekilátni a leírásokhoz, mert a kezdeti ötven százalékos célok jelentősen javíthatják a globális parazita biodiverzitás megértését.

Szerepük van a monumentális válságokban

A kutatók azonban nem az emberi vagy háziállat-parazitákra összpontosítanak, tehát a védelmi erőfeszítések nem azokra a gyűrűsférgekre, kullancsokra vagy tetvekre fókuszálnak, amiket mindannyian ismerünk és nem igazán kedvelünk.

A kullancs, az egyik legismertebb élősködő Forrás: Origo

– írják a tudósok a publikációban. – Az éghajlatváltozás, a terjedő betegségek és a tömeges kihalás viszont már olyan monumentális válságok, amelynek megoldásához kétségtelenül több emberre és finanszírozásra van szükség.

Hozzáfűzik: ugyanakkor úgy gondolják, hogy az összes rendelkezésre álló tudományos bizonyíték arra utal, hogy a paraziták rejtett világának elhanyagolása csak korlátozza hatékonyságunkat ebben a harcban, ami több és negatívabb váratlan eseményhez vezethet.