Gleccserek vájhatták a Mars völgyeit

A Marson lévő völgyek nagy részét jeges gleccserek és nem folyók vájhatták ki - állapították meg kanadai és amerikai kutatók, akik a Nature Geoscience című folyóiratban publikálták az eredményeiket.

A friss eredmények megkérdőjelezik azt az uralkodó nézetet, amely szerint a vörös bolygónak egykor meleg, nedves éghajlata volt, bőséges folyékony vízzel, amely a planéta felszínét formálta. A kutatók több mint 10 ezer marsi völgyet vizsgáltak és összevetették azokat a Földön lévő gleccserek által kivájt mélyedésekkel.

- írta Anna Grau Galofre, a tanulmány vezetője, a kanadai Brit Kolumbia Egyetem közleményében. A szakember szerint azonban ezek a felszíni formációk nagyon sokfélék "azt sugallva, hogy nagyon sok folyamat közrejátszott a kialakulásukban".

A kutatók hasonlóságokat találtak néhány marsi völgy és a Kanadai-szigettengerben fekvő Devon-sziget szubglaciális csatornái között. A szigetet "a földi Marsként" is szoktak emlegetni terméketlensége és fagyos környezeti viszonyai miatt.

A Devon-sziget szubglaciális csatornái Forrás: Anna Grau Galofre

A szakemberek szerint eredményeik azt sugallják, hogy

a marsi völgyek egy részét a jégtakarók alatti olvadt víz vájhatta ki mintegy 3,8 milliárd évvel ezelőtt,

ami összhangban van az éghajlati modellek mutatóival, miszerint a vörös bolygó egykor sokkal hidegebb lehetett.

- mondta Mark Jellinek, a tanulmány egyik szerzője.

A tanulmány szerint a "Mars történetének első egymilliárd évére jellemző éghajlati viszonyok megértése fontos lépés annak meghatározásában, hogy a planéta alkalmas volt-e valaha a földi értelemben vett élet támogatására. A szakemberek szerint a jeges környezet valójában még kedvező is lehetett az esetleges ősi létformák számára.

- írták a kutatók.