Mutatjuk a legjobb helyet, ha csillaghullást szeretne látni

Antarktisz
Éjszaka az Antarktiszon (illusztráció).
A civilizáció vakító fényeitől távol, az éjszakai égbolt zavartalan kilátásában gyönyörködhetünk, ahol talán úgy érezzük, hogy az örökkévalóság határán állunk. Bár sokan vágynak erre, de nem taláják a megfelelő helyszínt: ám akad egy terület a Földön, ahol mindezt megkaphatjuk. Ezért viszont jóval távolabb és mostohább körülmények közé kell utaznunk.

A kutatók megvizsgálták, hol láthatjuk a csillagokat a leginkább tisztán és a legjobb megfigyelési helynek az Antarktisz egyik kutatóállomása bizonyult. Megállapították, hogy ez "meghaladja a csillagászat jelenlegi csúcspontjait". Az eredmény lehet, hogy nem meglepő, de a legtöbbünk számára talán kissé kiábrándító. Mutatjuk is, hogy miért!

Éjszaka az Antarktiszon Forrás: Adobe Stock

Az A-dóm, az úgynevezett Antarktisz vagy Polar Plateau része, a kontinens legmagasabb jégkupolája: több mint négy kilométerrel emelkedik a tengerszint fölé.

A hőmérséklet itt elérheti az akár -90 Celsius fokot is. Ám ha még ez sem hátráltat minket, akkor a zavartalan éjszakai égbolt jutalma talán megéri az erőfeszítéseket. Ez a befagyott csúcs olyan, különleges csillagászati perspektívát kínál, amit sehol máshol nem találhatunk meg: viszonylag tiszta, fényszennyeződéstől mentes területeket, ahol semmi sem zavarja a kilátást.

– mondta Paul Hickson, a Brit Columbia Egyetem (UBC) csillagásza a ScienceAlert tudományos online portálnak.

Ahogy arról a szakemberek a Nature tudományos szaklapban beszámoltak róla: a tengerszint feletti magasság, az alacsony hőmérséklet, a folyamatos sötétség hosszú időszaka és a rendkívül stabil légkör kombinációja miatt az A-dóm nagyon vonzó hely az optikai és az infravörös csillagászat számára.

Sokkal szebb az éjszakai égbolt, mint bárhol Forrás: Kenrick Turner/Kenrick Turner

Az ott található teleszkóp élesebb képeket produkál, és halványabb tárgyakat is képes felismerni, mint bármi más.

És ha még inkább részesei szeretnénk lenni a természet csodájának, akkor érdemes megkeresnünk a légkör úgynevezett határrétegét is: itt ugyanis pontosan úgy tűnik, mintha a csillagok pislognának.

–- mondta Michael Ashley, az Ausztráliai Új-dél-walesi Egyetem csillagásza.

Mielőtt azonban csomagolni kezdjük a meleg ruhákat és a megbízható, régi távcsövönket egy éjszakai csillaglesre, vegyük figyelembe, hogy az A-dómnál nem csak a fagyveszély fenyegetésével kell szembenéznünk: a felszerelésünknek is korszerűnek kell lennie.

És bár talán sokan soha nem fognak ide eljutni, a tudósok szerint mégis mindannyian profitálhatunk a jövőben az itt kezdődő nagy csillagászati projektek egyetemes eredményeiből.