A saját fajtársaira vadászott ez a méretes húsevő

Allosaurus
A tudósok ritka fosszilis bizonyítékokat fedeztek fel a dinoszauruszok kannibalizmusával kapcsolatban az Utah-Colorado határ közelében. A PLOS ONE tudományos folyóiratban most közzétett új tanulmányban a kutatók a Mygatt-Moore kőbányában rejtőző dinoszauruszcsontokat és az azokon található harapási jeleket vizsgálták meg és különös nyomokra bukkantak. Ezek szerint a rettegett Allosaurus társai tetemét is felfalhatta, de szűkös időkben a saját fajtársaira is vadászott.

Rendkívül ritka bizonyítékokra bukkantak

Bár a nagy theropoda dinoszauruszok egyik nemét alkotó Allosaurus fajok már viszonylag régóta ismertek a kutatók körében és régóta tudható az is, hogy 155-150 millió évvel ezelőtt élt két lábon járó, koponyájukban tucatnyi pengeéles foggal vadászó élőlények koruk csúcsragadozói voltak, az eddig még nem derült ki, hogy ezek a kegyetlen húsevők gyakran a saját fajtársaikra vadásztak.

Egy méretes Allosaurus csontváza: a jura korszak félelemetes ragadozója volt Forrás: AFP/Stephane De Sakutin

Az Allosaurus szinte pontosan olyan csúcsragadozója volt a jura időszaknak, mint a 80 millió éve, a kréta időszakban élő Tyrannosaurus rex.

A kutatók azonban most „rendkívül ritka", fosszilis bizonyítékokra bukkantak a Nyugat-Coloradóban található kőbánya területén.

– mondta Stephanie Drumheller, a Knoxville Tennessee Egyetem paleontológiai professzora, a tanulmány vezető szerzője a LiveScience online tudományos portálnak. – Különösen akkor nem válogatott, ha elegendő táplálék híján rászorult ezekre az „erőforrásokra".

A szakemberek már több ezer dinoszaurusz csontra bukkantak a Mygatt-Moore kőbányában a késő jura földtörténeti korból, amelyek körülbelül 150-155 millió évesek.

Más húsevők is szerepeltek az étlapján

Új tanulmányukban a szerzők a kőbányában talált, összesen 2368 dinoszaurusz csonton keresték a harapások jeleit. Ezután megvizsgálták ezek szélességét, mélységét és mintázatát, amely segített a csapatnak meghatározni, hogy egykor milyen dinoszaurusz mélyeszthette bele a fogait a csontokba.

Az Allosaurus valószínűleg nem volt különösebben válogatós, ha a táplálkozásáról volt szó Forrás: Brian Engh

– magyarázta Stephanie Drumheller. – Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a kőbánya fosszíliái közül a leggyakoribb leletnek számító Allosaurus „követte el ezeket a támadásokat", ráadásul a saját fajtársai ellen. A T. rexhez hasonlóan ez a csúcsragadozó is kénytelen lehetett időnként a társai tetemével jóllakni.

Hozzátette: a bizonyítékok leginkább dögevésre utalnak, talán a környezet élelemhiányos állapota, szárazság vagy esetleg bozóttüzek miatt. A körülbelül 8,5, de akár 12 méteres testhosszal is rendelkező csúcsragadozó egykor leginkább a korabeli nagy növényevőkre vadászott, de gyakran más húsevők is szerepeltek az étlapján.

Feltételezhető, hogy lesből csaptak le az áldozataikra, szekerceként használva a felső állcsontjukat.

Egy Allosaurus-robot Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Az is meglepte a kutatókat, hogy a ragadozó dinoszauruszok maradványainak 17 százalékán mutatkoztak harapásnyomok, még a kisebb lábujjcsontokon is, ami arra utal, hogy az Allosaurus saját fajának elhullott egyedeiből is evett, vagy talán vadászott is rájuk.

A tudósok szerint az egyes példányok sokszor agresszíven viselkedtek egymással, ami szintén elősegítette az állati kannibalizmus megjelenését a táplálékban szegényes időkben.

Az Allosaurus már a harmadik dinoszauruszfaj, amelynek kannibalizmusát alapos bizonyítékok támasztják alá. Korábban az észak-amerikai Tyrannosaurusról és a madagaszkári Majundasaurusról derült ki, hogy saját faja egyedeit is felfalta.