Mutatjuk a négy legígéretesebb antivirális szert koronavírus ellen

2020.03.31. 19:19

A COVID-19-vírussal szemben alkalmazható ellenszerek és vakcinák fejlesztése számos laborban egyszerre folyik most a világban. Soha nem látott összefogás keretében zajlik a legtöbb fejlesztés, a munkafolyamatok gondos felosztásával az egyes országok között – tette közzé ma a Pécsi Tudományegyetem Szentágothai János Kutatóközpont Virológiai Kutatócsoportja a közösségi oldalán.

Közösen keresik a hatékony ellenszert

Ezúttal nem egymással, hanem az új koronavírus-járvánnyal futnak versenyt a világ kutatói. A megmérettetés most azonban nem arról szól, hogy ki lesz az első. Sokkal inkább azt tartják szem előtt, hogy a tudomány időben és minél több megoldást tudjon nyújtani a járvány leküzdéséhez.A Pécsi Tudományegyetem Szentágothai János Kutatóközpont Virológiai Kutatócsoportja szerint éppen ezért egyszerre számos ösvényt kell taposni, még ha némelyik nem is vezet majd eredményre. De hogyan is működik ez valójában?

A koronavírus szerkezeteForrás: Science Photo Library/ROGER HARRIS/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Roger Harris/Science Photo Libra

A vírusfertőzés egy nagyon bonyolult folyamat, melynek sejten kívüli és sejten belüli szakaszai vannak – hangsúlyozzák a legnagyobb közösségi oldalon tett bejegyzésükben kedden. – Amikor el akarjuk hárítani a támadást, több ponton is beavatkozhatunk.

A pécsi virológusok ezért egy rövid ismertetővel próbálnak meg általános képet adni arról, hogy mik a lehetőségek és jelenleg milyen kutatások zajlanak világszerte ezen a téren.

A WHO kiválasztotta a négy legígéretesebb szert

A kutatók rámutatnak, hogy a vírust a sejten kívül vagy azon belül blokkolhatjuk. A sejten kívüli blokkolást általában vakcinák által létrehozott antitestekkel, mesterségesen előállított antitestekkel vagy egyéb módokon (például receptor-blokkolókkal) érhetjük el. A vírus replikációját a sejten belül pedig több lépésben gátolhatjuk.

A CEPI nevű tudományos és technológiai összefogás által jelenleg fejlesztett vakcinákForrás: PTE

A SARS-járvány óta több tucat potenciális antivirális szer és kezelés került az asztalra, amelyek közül az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kiválasztotta a négy legígéretesebbet – mutattak rá a tudósok. – Ezek klinikai hatékonyságát jelenleg egy példa nélküli, világméretű teszt során vizsgálják, ami a SOLIDARITY névre hallgat.

A WHO által kiválasztott négy ígéretes terápiás lehetőség:

- Remdesivir antivirális szer, amely a vírus másolását végző enzimet blokkolja.
- Maláriaellenes szerek, amelyek a vírus „érését" befolyásolják közvetett módon, a gazdasejt bizonyos folyamatainak pH változásával.

Jakab Ferenc professzor, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Szentágothai János Kutató Központ Virológiai Kutatócsoport, valamint az Országos Koronavírus-kutatócsoport vezetőjeForrás: Pécsi Tudományegyetem/Csortos Szabolcs

- HIV vírus ellenes szerek (ritonavir/lopinavir) – ezek úgynevezett proteáz gátlók. A proteázok kulcsfontosságú enzimek melyek a vírus fehérjéinek végső érését segítik. Ez egy klinikai vizsgálat során már elbukott, de a WHO szakértői szerint a betegség korai fázisában még hatásos lehet, így ezt kívánják most tesztelni.

A SARS-CoV-2 elektronmikroszkópos képeForrás: BSIP/IMAGE POINT FR - LPN / BSIP/Image Point Fr - Lpn

- Ritonavir/lopinavir interferon-béta kezeléssel kombinálva – az interferon-béta a vírusfertőzés korai szakaszában adagolva segítheti a korai védelmet, ezt kombinálva az előző párossal jó eredményekre számít a szakma.

A pécsi virológusok hangsúlyozzák azonban, hogy kifejezetten kórházi körülmények közt adható gyógyszerekről van szó.

Hozzátették, hogy az időzítés és a dózis kulcsfontosságú, ami minden esetben orvosi döntéskör. Ám a szerek végső próbája még hátravan. Emellett jelenleg több ígéretes és modern vakcina prototípus készül a világ több laboratóriumában. Ezek közül számos már a klinikai tesztelések fázisában jár.