Érkezik az elmúlt tizenhárom év legfényesebb üstököse

C/ 2019 Y4 ATLAS
Egy nemrégiben felfedezett üstökös tartja izgalomban a csillagászokat és az égbolt szerelmeseit, amely hamarosan jóval fényesebbé válik, mint ahogyan azt az előzetes számítások szerint várták.

Hirtelen kezdett kifényesedni a a december végén felfedezett üstökös

Azok a csillagászok, akik a Hawaii-szigeteken felállított aszteroida földi hatású riasztási rendszert (ATLAS) működtetik, a tavalyi év végén, 2019. december 28-án fedezték fel azt az üstüköst, amely a C / 2019 Y4 (ATLAS) elnevezést kapta.

A C / 2019 Y4 ATLAS ústökös teleszkópos képe március 16-án Forrás: EarthSky/Efrain Morales from Aguadilla, Puerto Rico.

Február közepén az üstökös, amely egészen addig csak egy nyolcadik nagyságrendű csillag fényerejével rendelkezett, és kizárólag közepes méretű csillagászati távcsövekkel volt megfigyelhető a sötét éjszakai égbolton,

hirtelen elkezdett kifényesedni.

A C / 2019 Y4 ATLAS üstökös pályája Forrás: Wikimedia Commons/Tanmoyee Ghosh

Az üstökös jelenleg éppen áthaladóban van a Mars pályáján, és gyorsan közeledik a belső Naprendszer térsége felé. Ahogy egyre közelebb kerül hozzánk, a legújabb számítások szerint sokkal fényesebbé fog válni, mint ahogyan azt előzetesen prognosztizálták.

Hamarosan szabad szemmel is láthatóvá válik

Az ATLAS üstökös elég fényessé válik az eljövendő napokban ahhoz, hogy már a kisebb távcsövekben is könnyen láthatóvá váljon, és úgy tűnik,

hogy hamarosan elég fényes lesz a szabad szemmel való megpillantásához is

az éjszakai égbolton.

Ahogy közeledik a naphoz, egyre fényesebbé válik a C/ 2019 Y4 ATLAS Forrás: Space.com

A C / 2019 Y4 ATLAS fényessége egészen szokatlan módon egyik napról a másikra hirtelen kezdett növekedni, amire még nem találtak magyarázatot a csillagászok. Amikor az üstökösök a hosszan elnyúló parabolikus keringési pályájukon a Nap közelébe érnek,

a központi csillag sugárzásának hatására az üstökösmagot borító jégpáncél elkezd párologni.

A számítások szerint így fog kinézni a C/ 2019 Y4 ATLAS a maximális fényessége idején ( művészi grafika) Forrás: Buddy Nath / Pixabay

Először a mag körüli gázfelhő, az úgynevezett kóma alakul ki (az ATLAS jelenleg ebben a stádiumban van) majd ahogy még közelebb ér a Naphoz és még intenzívebbé válik a párolgás, a sugárnyomás hatására kialakul az üstökös haladásával ellentétes irányú csóva.

A 2020-as éve kiemelkedő égi látványossága lesz

A számítások azt mutatják, hogy a C / 2019 Y4 ATLAS április elejétől május elejéig lesz észlelhető az éjszakai égbolton.

Az üstökös fényessége növekedésének jelenlegi intenzitása alapján ebben az időszakban már szabad szemmel is megpillantható lesz az éjszakai égbolton.( Az üstökös fényessége jelenleg 0,25 magnitúdóval növekszik naponta.)

A C / 2019 Y4 ATLAS helyzete az égbolton az északi féltekéről, Európából nézve, április-május hónapban Forrás:Astronomy.com

A számítások szerint április végén illetve május első felében az üstökös fényessége 2 és -5 magnitúdó közé növekszik, tehát szabad szemmel is jól látható lesz. Karl Battams a washingtoni Tengerészeti Obszervatórium munkatársa elmondta,

hogy ideális esetben a C / 2019 Y4 ATLAS fényessége elérheti akár a Vénuszét is,

ami a Nap és a Hold után az égbolt harmadik legfényesebb égiteste.

Így fog kinézni optimális esetben az éjszakai égbolton a C / 2019 Y4 ATLAS Forrás: Star Gazing

Jonathan Shanklin , a Brit Csillagászati Szövetség (British Astronomical Association, BAA) igazgatója elmondta, hogy a C / 2019 Y4 ATLAS február közepétől egyre erősebben fényesedik,

és március 11.-től már nincs jele e folyamat lelassulásának.

A C / 2019 Y4 ATLAS gyorsan mozog a csillagos égen Forrás: Wikimedia Commons

A maximális fényerő a perihélum (legnagyobb napközelség) idején várható,

de egyelőre még bizonytalan, hogy ez az érték mennyi lesz,

ám a legrosszabb esetben is el fogja érni a 2 magnitúdós értéket, ami miatt a C / 2019 Y4 ATLAS üstökös a 2020-as év kiemelkedő égi objektumává válhat.

(Forrás: Sky News )