Majdnem megállt a szíve attól, amit a dínókoponyában látott

dinoszaurusz
Illusztráció
DNS-re emlékeztető struktúrákat találtak egy 75 millió éves dinoszaurusz fosszilizálódott koponyájában.

A National Science Review című tudományos folyóiratban megjelent publikáció szerint a Hypacrosaurus nembe tartozó egyedben a mikroszkópos vizsgálatok porcsejteket, kromoszómákat és DNS-t azonosítottak. Két porcsejt vélhetően össze volt kapcsolódva és a tudósok sejtmagra hasonlító anyagot is észleltek.

„Nem hittem a szemeimnek, majdnem megállt a szívem" – írta a kiadott közleményben Alida Bailleul, a tanulmány vezető szerzője.

A kutatók szerint a fosszilizálódott porcsejteket körbevevő szerves mátrix reagált a II-es típusú kollagén antitestjeire.

A II-es típusú kollagén minden gerincesnél a porcok fő összetevője.

– tette hozzá a kutatás társszerzője, Mary Schweitzer.

Az eredmények ugyanakkor nem győztek meg minden kutatót. Evan Saitta, a Chicagói Természettudományi Múzeum munkatársa szkeptikus, mivel a felfedezett biomolekulák a leginstabilabbak közé tartoznak, és kétséges, hogy ilyen hosszú időn keresztül megmaradnának, pláne ha figyelembe vesszük, hogy a fosszilizálódás a mélyben, magas hőmérsékleten megy végbe.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Az eddigi legöregebb DNS-t 2015-ben találták meg egy 700 000 éves lóban, a legidősebb fehérje kora 3,8 millió év, utóbbit 2016-ban egy strucctojásban azonosították.

Maga Bailleul sem 100 százalékig biztos az eredményben, azt sem tartja kizártnak, hogy a leletanyag szennyeződhetett, ami alapjaiban befolyásolhatja az eredményt.

Azt azonban biztosnak tartja, hogy bármilyen szerves anyagot is találtak a maradványban, az minden eddiginél ősibb.

Még ha a DNS valamilyen módon túl is élte a fosszilizálódást, klónozáshoz elegendő genetikai információt nem tudnak kinyerni belőle, így a Jurassic Park című filmben látottak továbbra is csak az emberi fantázia szüleményei maradnak. A kutatók mindenesetre tovább folytatják a vizsgálatokat, hogy igazolják, valóban DNS-re sikerült-e bukkanni.

A dinoszauruszokat 65 millió évvel ezelőtt pusztította ki egy óriási aszteroida. A becsapódás nem csak az őshüllőkkel, de az akkor létező fajok 75 százalékával végzett. Egy 2019-es tanulmány szerint a robbanás ereje 10 milliárd atombombáéval ért fel.

Az eredeti tanulmány ezen az oldalon olvasható.

(Fox News)