Svájci kutatók: hamarabb robbant ki a koronajárvány, mint hitték

koronavírus MERS virus infection of lungs, conceptual illustration artwork ATTACK BIOLOGY capsid close up common COLD condition corona VIRUS corona-virus coronavirus DISEASE disorder healthcare human infection medical
MERS virus infection of lungs, conceptual illustration. MERS (Middle East respiratory syndrome) is a viral respiratory illness caused by the MERS-associated coronavirus (MERS-CoV). Formerly known as novel coronavirus, MERS was first identified in Saudi Arabia in 2012. Most people infected with MERS develop severe acute respiratory illness with symptoms of fever, cough, and shortness of breath.
A korábbi feltételezésektől eltérően nem november második felében, hanem a hónap első felében kezdődött a koronavírus-járvány Kínában - állapították meg a Zürichi Műegyetem (ETH) kutatói egy már évek óta létező, a vírusok terjedését kiszámoló algoritmus alapján.

A Tanja Stadler bioinformatikus vezette kutatócsoport mintegy 100, zömében Kínából származó és nyilvános adatbázisban elérhető koronavírus DNS-szekvenciáját határozta meg, a karantén január 23-i elrendeléséig figyelemmel kísérve a járvány alakulását a kínai Vuhan városban.

A svájciak adatai megerősítik, hogy egy koronavírussal fertőzött személy átlagosan 2-3,5 másik személyt fertőz meg. Ez jóval magasabb arány, mint a szezonális influenza esetében, ahol egy fertőzött kevesebb mint 1,5 személynek adja tovább a kórt.

Modellszámításaik megerősítik azt is, hogy állatról került át a vírus emberre.

A kutatók szerint "nagyon nagy valószínűséggel kizárható", hogy már november előtt is előfordult volna emberben a vírus.

A statisztikai modell segítségével kiszámították, hogy 2020. január 23-án 4 és 19 ezer között lehetett a koronavírussal fertőzött személyek száma. Az algoritmussal lehetséges lenne a járvány valós idejű elemzése is, amennyiben rendszeresen analizálnák a vírus genetikai állományát az új fertőzötteknél - közölték.

Forrás: Science Photo Library/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

A kutatási eredmény a Virological című szakportálon látott napvilágot. Az ETH tudósai hangsúlyozzák, hogy munkájukat más tudósok még nem véleményezték.