Antibiotikum-rezisztensek lettek a keskenyszájú orrszarvúk

keskenyszájú orrszarvú
Keskenyszájú orrszarvú (Diceros bicornis) nőstény és kicsinye Kenyában.
Új veszély fenyegeti a kenyai Ruma Nemzeti Parkban élő keskenyszájú orrszarvúkat: az antibiotikum-rezisztencia, amelynek oka a kutatók szerint az antibiotikum féktelen használata mind az emberek, mind a haszonállat-állomány körében a kelet-afrikai országban.

A Viktória-tó partján lévő nemzeti parkban élő, súlyosan veszélyeztetett faj egyedeinél az EcoHealth amerikai tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint aggasztó szintű az antibiotikum-rezisztencia.
A kutatók, köztük a kenyai Maseno Egyetem szakemberei 16 keskenyszájú orrszarvú ürülékmintáit tanulmányozták az antibiotikumokkal szembeni ellenállóképesség vizsgálatakor.

A keskenyszájú orrszarvú (Diceros bicornis) ma már kritikusan veszélyeztetett faj. Forrás: Wikimedia Commons

E. coli baktérium génjeit izolálták mind a rinocéroszok, mind emberek ürülékéből, és tanulmányozták, mennyire ellenállók ezek a baktériumok nyolc általános használatú antibiotikummal - köztük az ampicillinnel, a gentamicinnel és a tetraciklinnel - szemben.
Négy antibiotikum esetében az ember és az orrszarvúak ellenállóképessége hasonló volt, kettő esetében az orrszarvúk ellenállóbbak voltak.

Nem tudni hogy alakult ki az antibiotikumokkal szembeni rezisztencia

"Ez azért ad aggodalomra okot, mert az orvvadászat által súlyosan veszélyeztetett orrszavú hajlamos a szarvasmarha-gümőkórra, amely egy bakteriális betegség, és amelynek kezelését az antibiotikum-rezisztencia megnehezíti. Ha a rinocéroszok betegek, kezelni kell őket. Milyen orvosságot adjunk ezen állatoknak?" - tette fel a kérdést Collins Kipkorir Kebenei, a tanulmány társszerzője.

Keskenyszájú orrszarvú (Diceros bicornis) nőstény és kicsinye Kenyában. Forrás: Origo

Az orrszarvú súlyosan veszélyeztetett faj, mintegy 29 ezer egyed él a Földön, öt százalékuk Kenyában.
A kutatók nem tudják, hogy alakulhatott ki az antibiotikummal szembeni ellenállás. Feltételezik, hogy a nemzeti parkot átszelő Lambwe folyó vizéből ihattak, amely

antibiotikum-rezisztens baktériumokat hordozó hulladékkal szennyezett.

Azt is lehetségesnek tartják, hogy az orvvadászoktól védő parkőrökkel való érintkezés következtében alakulhatott ki az antibiotikum-rezisztencia.

(Forrás: MTI)