Már a neolitikumban kereskedtek az első réztárgyakkal

neolitikum
Valószínűleg a réz volt az első ércből kinyert fém
Az utóbbi években feltárt új régészeti bizonyítékok azt mutatják, hogy az ősi közösségek mégsem azok az izolált csoportok voltak, amelyeknek gondoltuk őket. Ezt erősítette meg egy most publikált tanulmány,  amely bizonyítékokat szolgáltat arra, hogy a mai Olaszország területén élő népcsoportok már a neolitikumban élénk kereskedelmi tevékenységet folytattak.

Létfontosságúvá vált a bányászat

A neolitikum, vagy magyarul újkőkor alapvető és visszafordíthatatlan változásokat hozott a gazdálkodásában, az élelemszerzésében és általában a biztonságosabb életfeltételek megteremtésében.

Ebben az Időszakban (sőt valamivel már korábban) megjelent az első emberi használatra alkalmazott fém, a réz.

A bányászat és a kohósítás létfontosságú tevékenységekké váltak, és egy új tanulmány szerint különösen a mai Olaszország területe adott otthont a fémmegmunkálás első hálózatainak.

Csiszolt kőbalták a neolitikusm korából. Valószínűleg a réz volt az első ércből kinyert fém Forrás: Michael Greenhalgh

A kutatók különböző neolitikus lelőhelyeken talált réztárgyakat, köztük fejszéket, bárdokat és tőröket elemeztek. Húsz eszköz izotópos felépítését vizsgálták meg, majd ezeket összehasonlították a rendelkezésükre álló régészeti adatokkal.

Mint kiderült, a legtöbb tárgy a toszkán területeken bányászott értékes rézből készült.

A szakemberek ebből arra következtettek, hogy az eszközöket a korabeli közösségek juttatták el az Alpok vonulatán át egészen Franciaország déli részéig, ami egy virágzó és aktív kereskedelmi rendszert jelez.

Komplex fémcsere-hálózatok működtek

A régészek szerint figyelemre méltó, hogy az e területen élők már 6 000 évvel ezelőtt ilyen tekintélyes távolságokat tettek meg csak azért, hogy más közösségekkel kereskedjenek.

Egy neolitikumi ember művészi ábrázolása Forrás: https://www.scientificamerican.com/article/ancient-chewing-gum-reveals-a-5-700-year-old-microbiome1/

– írja a tanulmány. – Eszerint az eszközökhöz felhasznált réz egy jelentős részét Toszkána gazdag ércgyűjtőiből nyerték.

Újkőkori település (Zdenek Burian festménye) Forrás: Pinterest

A tudósok bizonyítékokat találtak a fém újrahasznosításáról is. Úgy gondolják, hogy az egykori kovácsok a korábban használt fémeket újraöntötték, hogy például a régi fejszéből egy újabb és élesebb eszközt kovácsoljanak.

Az újkőkorban jöttek létre az első földművelő és állattartó közösségek, amelyek a gyűjtögető-vadászó életmóddal felhagyva és letelepedve, esetenként egész nagy lélekszámú településeket hoztak létre Forrás: Pinterest

Ez a viszonylag ritkának számító gyakorlat azt mutatja, hogy a vasércet nagyon értékes erőforrásnak tekintették, és a közösségek aktívan kereskedtek vele. A kutatók hangsúlyozták: a felfedezés egyértelműen bizonyítja,

hogy a történelem előtti Európában komplex fémcsere-hálózatok működtek már több mint ezer évvel a bronzkor előtt.

A kutatók most tovább elemzik ezt az emberi társadalom fejlődésében fontos időszakot: a jövőben az egykori kereskedelmi utak és további réz lelőhelyek felkutatását tervezik.