Izmot építne? Beállították a fehérjék optimális napi adagját

protein
Az első dolog, amit megtanulunk a táplálék-kiegészítőkkel kapcsolatban, hogy létfontosságúak edzés után. Főleg a fehérje, amit ma már nem csak a testépítők használnak, hanem mindenki, aki odafigyel az egészségére vagy épp diétázik. Ahogy azt ezerszer hallottuk, a fehérje biztosítja az izomépítéshez szükséges aminósavakat, amelyek a sérült szöveteket visszaépítik és tovább erősítik. A fehérjeturmix, a proteinszelet és a tabletták ezért fontos részét képezik az edzéstervünknek. De vajon hogyan tudjuk beállítani azt az ideális adagot, amelyet egyfajta csodaszerként használhatunk?

Nélkülözhetetlen tápanyag, amely nélkül nem tudunk élni

Egy nemrégiben készült tanulmány megállapította, hogy az edzőterembe járók több mint fele rendszeresen táplálékkiegészítőt fogyaszt az edzése részeként. Ma már nem csak az egészséges élet, hanem például az eredményes edzés vagy a sikeres fogyókúra sem képzelhető el megfelelő fehérjebevitel nélkül.

Az emberi test minden sejtje tartalmaz fehérjéket, ezért az elegendő mennyiségű napi adagjuk nélkülözhetetlen az egészség megőrzése szempontjából.

A tapasztalatok szerint azonban az ajánlott mennyiség tekintetében még rengeteg a kérdés.Talán épp ezért a mai napig az egyik legtöbbet kutatott és vitatott terület a fehérjéknek a sportban betöltött szerepe, valamint a teljesítményre gyakorolt hatása.

Az edzőterembe járók mintegy fele fogyaszt táplálékkiegészítőket Forrás: AFP

– magyarázta David Rogerson, a sportdietetikus, a Sheffield Hallam Egyetem kutatója, aki kollégáival együtt azt vizsgálta, hogy mikor és mennyi fehérjét kellene fogyasztanunk. – A fehérjék rendelkezhetnek stabilizáló, szerkezeti funkcióval, miközben valamilyen biokémiai folyamat katalizátoraként segítik elő a sejt életben maradását.

Hozzájárulnak az enzimek aktivitásához, lehetővé teszik továbbá, hogy a szervezet védekezni tudjon a sérülésekkel, fertőzésekkel szemben, valamint segítenek az enzimek, hormonok, immunsejtjeink előállításában.

Megállapították az optimális fehérjefogyasztás mértékét

A legtöbb kutatás szerint mind a versenyszerűen sportolók, mind a szabadidős sportokat végzők esetében a nagyobb fizikai terhelés egyértelműen növeli a fehérjeszükségletet.

A fehérjepótlás mindamellett, hogy az építő folyamatokat segíti, növeli a zsírmentes izomtömeget és támogatja a regenerálódást.

De nem könnyű megállapítani azonban az optimális fehérjefogyasztás mértékét.

A fehérjeszükségletet befolyásoló tényezők közé tartozik az életkor, a nem, a fizikai és egyészségi állapot Forrás: Sutterstock

Vajon mindenki számára ajánlott a magas fehérjetartalmú étrend? David Rogerson és egyetemi csapata szerint egyáltalán nem.

Kutatásuk során arra jutottak, hogy optimális esetben egy 70 kilogrammos embernek naponta körülbelül 56 grammnyi (testtömegkilogrammonként körülbelül 0,8 gramm) fehérjére van szüksége.

Ám ez az arány azonnal változik, ha valaki rendszeres testépítést vagy fitneszt végez: a sportdietetikusok szerint sportolóknak naponta 2–2,5 gramm/testtömegkilogramm fehérje fogyasztása az ideális, mert ez segíti elő a leginkább az edzés során sérült szövetek helyreállítását is. Korábbi tanulmányok még 2,5-3,5 grammnyi szükséges proteinfelvételben állapították meg.

A szükségletet meghaladó fehérjebevitel nem támogatja a teljesítményfokozást és az egészséget Forrás: Shutterstock

– mutatott rá David Rogerson. – Épp ezért a szükséges fehérje mennyisége sportáganként nagyon specifikus. Sőt, a javasolt mennyiség időszakonként is és egyénenként is jelentősen eltérhet.

A szükségletet meghaladó fehérjebevitel viszont már nem támogatja sem a teljesítményfokozást, sem az egészséget; ráadásul rendkívül megterhelő többek között a vese számára.

A kutatók azonban azt is megjegyzik, hogy a fehérjék nagyobb adagja valószínűleg nem épít több izmot, mint egy kisebb adag.

Azt tanácsolják, hogy aki magas fehérjetartalmú értrendet kíván követni, mindenképpen konzultáljon szakemberrel, mielőtt belevágna.