Óriási áttörés küszöbén a rákkutatás

t-limfocita rákbetegség T-lymphocytes attacking cancer cell, illustration antigen antigenic attach attached attaching ATTACK attacking bind binding BOUND CANCER cancerous cell BIOLOGY cells coloured cytology cytotoxic DISEASE
Ráksejtet elpusztító T-limfociták
Az emberi immunrendszer egy frissen felfedezett eleme felhasználható arra, hogy egyszer a "rák sok fajtáját gyógyíthassa" - számolt be róla a BBC hírportálja.

A Cardiffi Egyetem kutatói felfedeztek egy eljárást, amely laboratóriumi tesztekben legyőzte a prosztata-, mell-, tüdő- és más daganatos sejteket. A módszert klinikai vizsgálatokban, betegekkel nem tesztelték, a kutatók szerint azonban

- olvasható a Nature Immunology című szaklap aktuális számában.

A tudósok eddig feltáratlan folyamatok után kutattak, amelyekkel az emberi immunrendszer természetes úton megtámadja a tumort. A vérben bukkantak egy úgynevezett T-sejtre, vagyis egy immunsejtre, amely azt keresgéli a szervezetben, hogy van-e valahol olyan veszély, amit el kell pusztítani.

A sejt a tudósok szerint a rákos daganatok széles köre ellen hatásos.

- mondta el a BBC-nek Andrew Sewell kutató.

A T-sejtek felszínén receptorok helyezkednek el, ezekkel "veszik észre" a veszélyt.

A cardiffi kutatócsoport olyan T-sejtet fedezett fel, amely receptoraival laboratóriumban sikeresen talált meg és pusztított el tüdő-, bőr-, vér-, bél-, mell-, csont-, prosztata-, petefészek-, veserákos és agydaganatos sejteket. Az egészséges szövetet nem károsította.

Még kutatják, pontosan hogy zajlik a folyamat.

A szóban forgó T-sejt-receptor egy MR1 nevű molekulával lép interakcióba, amely az emberi szervezet minden sejtjének felületén megtalálható.

Úgy vélik, az MR1 jelzi az immunrendszernek, hogy a sejtjében rendellenes anyagcsere folyik. T-sejtes rákterápiák már léteznek, a rákgyógyítás egyik legígéretesebb területe az immunterápia.

Forrás: Science Photo Library/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

A leghíresebb eljárás a CAR-T elnevezésű, amelyben a páciens T-sejtjeit alakítják át genetikailag, hogy felkutassa és elpusztítsa a rákos sejteket. A módszerrel látványos eredményeket értek el, gyógyíthatatlan betegeket tettek tünetmentessé, azonban csak kevés daganat esetében hatásos.

A cardiffi kutatók szerint az általuk felfedezett T-sejt-receptor "univerzális rákgyógymódhoz" vezethet.

(BBC\MTI)