A Sorbonne Egyetem munkatársai az inka szoborról eredetileg úgy tartották, hogy azt a vér színezte vörösre, ám most kiderült, hogy az úgynevezett Pachacamac-bálványt cinóberrel festették erre a különös színre.
A megállapítások együttesen segítettek igazolni a szobor hitelességét
– mondta Marcela Sepúlveda, a párizsi Sorbonne Egyetem munkatársa, a tanulmány vezető kutatója a LiveScience tudományos online portálnak. – Az eredmények azt is alátámasztják, hogy a szobor valóban az eredeti Pachacamac-bálvány és nem egy másik inka tárgy vagy hamisítvány.
A történelmi források szerint Hernando Pizarro spanyol hódító 1533-ban parancsolta meg katonáinak, hogy mindenki szeme láttára semmisítsék meg a szobrot.
Az inkák ugyanis hittek abban, hogy a szobor isteni kinyilatkoztatásokat, jóslatokat közöl,
ezért a mai Lima közelében, a 15-16. században inka szentélyként és zarándokhelyként ismert Pachacamac komplexumban tárolták. Azonban úgy tűnik, hogy a bálvány mégis túlélte a konkvisztádorok pusztítását.
A régészek még 1938-ban bukkantak a 2,34 méter magas fából készült szoborra a pachacamaci Festett templomnál. Senki nem tudta, hogy a megtalált tárgy maga a régóta elveszettnek hitt bálvány vagy valami más.
A vizsgálatok során Sepúlveda és kollégái szénizotópos kormeghatározást végeztek rajta és megállapították, hogy a szobor eredetileg a 8-9. századból származik.
Ez azt jelenti, hogy a szobrot eredetileg a wari kultúra tisztelhette és az inkák előtt készítették
– mutatott rá Marcela Sepúlveda, hozzátéve, hogy Pachacamac fontos imahely lehetett már az inkák kora előtt is.
A kutatás azt is felfedte, hogy a bálvány fogait eredetileg fehérre festették, a hajdíszét pedig sárgára. Bár a konkvisztádorok úgy hitték, hogy a szobor az áldozatok vére miatt vörös, a kétféle röntgen fluoreszcencia spektrometria (XRF) bebizonyította, hogy a különös színért a cinóber a felelős.
Miután ezt az ásványt csak a Pachacamac templomtól mintegy 400 kilométerre, az Andok magaslataiban bányászhatták, ezért
a szakemberek szerint a bálványt szándékosan festették pirosra, hogy ezzel is demonstrálják a kultúra gazdasági és politikai hatalmát.
Patrick Ryan Williams, a chicagói Field Múzeum antropológus professzora rámutatott, hogy a cinóber további elemzése segíthet tisztázni az anyag pontos forrását, ami kitűnő kiindulópontot is jelenthet az évszázadok óta imádott bálvány eredetének megértéséhez.