Pár napja volt a NASA-nál, de rögtön világhírű lett egy tinédzser

Alig három napja volt a NASA-nál a 17 éves gyakornok, amikor máris hatalmas eredményt ért el: egy kettős csillag körül keringő bolygót fedezett fel.

Wolf Cukier lassan befejezi a középiskolát, és hogy leendő karrierjét megalapozza, gyakornoki állást vállalt a NASA Goddard Űrközpontjában. Valószínűleg álmaiban sem gondolta volna, hogy pár nap leforgása alatt olyan felfedezést tesz, ami egyenesen az újságok címlapjaira repíti őt.

Az általa észlelt TOI 1338b katalógusjelű bolygó nagyjából hétszer nagyobb a Földnél és két csillag körül kering – az egyik 10 százalékkal nagyobb tömegű a Napnál, a másik azonban jóval kisebb, tömege mindössze harmada a Napnak.

Fiatal kora ellenére Cukier nem először vesz részt hasonló programban, 2018-ban a Goldilocks Zone projekt keretében kóstolt bele az űrkutatás rejtelmeibe. Már akkor felfigyelhettek tehetségére, mert később egy újabb együttműködés reményében a NASA-tól ismét megkeresték a fiatal zsenit.

Forrás: NASA

Cukier az amerikai űrkutatási szervezet egyik űrteleszkópjával, a TESS-el találta meg az égitestet; az űreszköz a csillag fényességében bekövetkező változásokat monitorozza és így leli meg az előttük elhaladó planétákat. A TESS rengeteg adatot gyűjt, ezek elemzése komoly erőfeszítéseket igényel, ezért a munkába lelkes amatőrök – köztük Cukier – is becsatlakoztak.

A fiúnak a két csillag fénygörbéinek változásai voltak szokatlanok. Végül értesítette felettesét, aki szintén észrevette a „rendellenességeket".

Mindössze három hónapra volt szükség ahhoz, hogy megerősítsék: új bolygót sikerült felfedezni.

Ami Cukier jövőbeli terveit illeti, mindenképpen egy neves egyetemen akarja folytatni tanulmányait, hogy egyszer asztrofizikus vagy fizikus lehessen.

(Independent)