Bibliai méretű pusztítást okozhatott, mégsem tudtunk róla semmit

Huge asteroid impacting Earth, illustration 3d asteroid impact EARTH danger PLANET space apocalypse EXPLOSION METEOR world ASTRONOMY disaster catastrophe COMET METEORITE armageddon COLLISION end ROCK ILLUSTRATION solar system EVENT DESTRUCTION cataclysm h
Huge asteroid impacting Earth, illustration.
Nyolcszázezer éve egy 2 kilométer átmérőjű aszteroida találta el a Földet. A becsapódás következtében bolygónk 10 százalékát borította be törmelék. A katasztrófára megtörténtét bizonyító krátert azonban immár egy évszázada hiába keresik a szakemberek. Sikerült viszont más bizonyítékokra bukkanni.

„Többször próbálkoztunk már a becsapódás helyének azonosításával, számos javaslat született, szóba került többek között Észak-Kambodzsa, Közép-Laosz, és még Dél-Kína, Thaiföld keleti része és Vietnam partvidéke is" – nyilatkozta Kerry Sieh, a PNAS folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője a CNN-nek. A kutató szerint a kráter minden bizonnyal be van temetve, ezért nem akadtak eddig nyomára. De hogyan sikerült most mégis lokalizálni?

A tudósok tektiteknek nevezett üvegszerű képződményeket találtak Ázsiában, Ausztráliában és az Antarktiszon.

Amikor meteorit találja el a Földet, a felhevült kőzet felrepül a légkörbe, ahol lehűl, majd tektitté alakul. Utóbbiak szétterüléséből tudnak következtetni a becsapódás helyére.

Az említett ásványok elemzése alapján azt sikerült megállapítani, hogy a becsapódás nagyjából 800 000 éve történt meg, és mivel a tektitek a legnagyobb sűrűségben az Indokínai-félszigeten voltak jelen, az aszteroida nagy valószínűséggel itt csapódott bolygónkba.

Felső képen a tektitek szétszóródása, alsó ábrán a fennsík területe Forrás: Sieh et al.,PNAS, 2019

De hol van akkor a kráter?

Egy két kilométer átmérőjű objektum nem kis sebet ejt a földgolyón, logikus lenne tehát, hogy egy hatalmas krátert hagyjon maga után; ezt azonban hiába keresték a tudósok, nem lett meg. A becsapódási kráterek ugyanakkor a tektonikus lemezek eltolódása miatt eltemetődhetnek, vagy az eróziós folyamatok eltüntetik őket.

Sieh három lehetséges becsapódási helyszínt is megvizsgált Kambodzsában, Laoszban és Kínában, ezek kora viszont nem egyezett a keresett kráterével.

Laosz déli részén, a Bolaven-fennsík alatt 300 méter mélyen ellenben találtak egy olyan lávaréteget, ami körülbelül 51 000 – 780 000 éve jöhetett létre.

Az itt fellelt kőzetek kémiai felépítése egyezik a tektitekével, ráadásul a gravitációs mező vizsgálatai is igazolták (a kráterekben található kisebb sűrűségű anyag miatt a gravitációs vonzás itt gyengébb), hogy becsapódás történhetett a területen;

a mérések alapján egy 18 kilométer hosszú, 13 kilométer széles és 90 méter vastag térség lehet érintett. A potenciális becsapódási kráter feletti lávatakaró ráadásul 800 000 évnél fiatalabb.

A kutatók most azt tervezik, még mélyebbre fúrnak a lávába és további mintákat hoznak a felszínre.