Rejtélyes maja palotára bukkantak a mexikói dzsungel mélyén

maja palota
Az építmény a 11. század óta lehet elhagyatott
A mexikói Antropológiai és Történeti Intézet (INAH) kutatói egy maja kőpalotára bukkantak az esőerdő mélyén, amely több mint ezer évvel ezelőtt épült és a 11. század óta lehet elhagyatott. A régészek szerint a hat szobás építmény az egykori elit számára készült.

Kulubá nem volt végig független

A mexikói Antropológiai és Történeti Intézet (INAH) régészei évek óta folytatnak feltárásokat a Yucatán-félsziget északnyugati részén a Kulubá nevű lelőhelyen, amely Cancún városának közelében fekszik. A rejtélyes maja palotára azonban csak most bukkantak rá az esőerdő mélyén.

A kutatók szerint az épület valószínűleg egy, a társadalom csúcsán elhelyezkedő kis csoport számára készült. A tekintélyes méretű palota 6 méter magas, 55 méter hosszú és 15 méter széles amelyhez egykor hat terem tartozott.

Az építmény a 11. század óta lehet elhagyatott Forrás: Mauricio Marat/INAH

– magyarázta Alfredo Barrera Rubio, a projekt egyik vezetője régésze a LiveScience tudományos online lapnak. – A palotában oltárt, tűzrakó helyet, lakószobákat és egy lépcsőt is találtunk.

A szakértők úgy vélik, hogy a monumentális épületnek először 600 és 900, majd 850 és 1050 között is voltak lakói. A leletanyag alapján az feltételezhető, hogy Kulubá nem volt végig független, hanem az egyre nagyobb hatalommal rendelkező Chichén Itzá városállam befolyása alá került.

A Maja Birodalom egykor átnyúlt a mai Mexikói déli részére

A maja civilizáció főként hatalmas piramisairól, monumentális épületeiről, fejlett írásmódjáról, művészetéről, valamint matematikai és asztronómiai ismereteiről híres. Birodalmuk egykor átnyúlt a mai Mexikói déli részére, valamint Guatemala, Belize és Honduras területére is.

A maja birodalom egykor a mai Mexikói déli részére, Guatemala, Belize és Honduras területére is átnyúlt Forrás: NICK EVANS

– mondta Barrera a felfedezésről. – Ezért most az az egyik legfontosabb célunk, hogy tanulmányozzuk Kulumbá sajátos építészetét, miközben megvédjük és helyreállítjuk a kulturális örökségét.

A palotában a régészek néhány olyan másodlagos temetkezési helyet is találtak, ahová a holttesteket a korábbi nyughelyükből helyezték át. Az itt azonosított emberi maradványokat még nem elemezték, mert a jövőben antropológusok bevonásával próbálják meghatározni azok korát, nemét és az elhunytak egykori egészségi állapotát.

Addig is visszatelepítik a feltárás során eltávolított növényzetet, hogy ezzel is óvják az építményeket a környezeti hatásoktól.