Az emlősök társas viselkedése a dinoszauruszok korában keződött

Filikomys primaevus
A Filikomys primaevus társas csoportjának művészi rekonstrukciója
Gyakorlatilag az összes emlős mutat bizonyos fokú társas viselkedést, néhányuk azonban csak ritkán lép kapcsolatba a saját faja többi tagjával. Az emberek ebben a tekintetben abszolút példaként szolgálnak. Egy új tanulmány szerint azonban az emlősök az eddig véltnél jóval korábban, már legalább 75 millió évvel ezelőtt, a dinoszauruszok korában kapcsolatba léptek egymással.

A társas viselkedés évmilliók óta létezik

A tudósok korábban úgy gondolták, hogy az emlősök csak akkor mutattak először társas viselkedést, miután a dinoszauruszok kihaltak. Ám egy új, a Nature Ecology and Evolution szaklapban publikált tanulmány most megcáfolta ezt az elméletet.

A Filikomys primaevus társas csoportjának művészi rekonstrukciója Forrás: Misaki Ouchida/U. Washington

– mondta Luke Weaver, a Washingtoni Egyetem biológia szakos hallgatója, a tanulmány vezető szerzője a ZMEScience online tudományos portálnak. – Korábban nem is gondoltuk, hogy az emlősökben milyen mélyen gyökerezik a társadalmi interakció szüksége.

Hozzátette: mivel mi, emberek társas lények vagyunk, ezért hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez egyfajta kiváltságot jelent számunkra és a közeli evolúciós rokonaink számára.

A kutatás azonban rávilágít, hogy a társas viselkedés sokkal messzebbre nyúlik vissza a történelemben, ha az emlősök családfáját vizsgáljuk.

A Multituberculata emlőscsoportot vizsgálták

Weaver és munkatársai most a Filikomys primaevus fosszíliáit vizsgálták: összesen huszonkettő, kicsi, a rágcsálókhoz hasonló emlős maradványait, amelynek a neve találóan „fiatalos, barátságos egérként" fordítható. Az állat körülbelül 178-50 millió évvel ezelőtt élt.

A F. primaevus kövületek egy tömbben Montana nyugati részén: két felnőtt és egy fiatal felnőt egyed koponyáját és csontvázát tartalmazza Forrás: U. Washington

– magyarázta Luke Weaver, hozzáfűzve, hogy az emlőscsoportnak legalább kétszáz faja ismert, az egér méretűektől a mókus méretűeken át a hód méretűekig.

A tudósok a vizsgált ősmaradványokat kettő-öt egyedből álló csoportokba sorolták: legalább 13 egyedre (felnőttekre és fiatal felnőttekre) bukkantak mindössze egy, harminc négyzetméteres területen, ám ugyanazon a kőzetrétegen Montana nyugati részén, az Egg Mountain híres dinoszaurusz lelőhelyen.

Filikomys primaevus, a kicsi, a rágcsálókhoz hasonló emlős Forrás: Misaki Ouchida

Ez a felfedezés azt sugallja, hogy ezekben a csoportokban nem egyszerűen a szülők nevelték a fiataljaikat, hanem valamennyien ugyanazon családnak a tagjai voltak.

Eddig a szakemberek azt gondolták, hogy az emlősök társas viselkedése jóval a dinoszauruszok kihalása után jelentkezett először, főként az elevenszülő emlősök alosztályába tartozó méhlepényesek körében.

Az új eredmények azonban azt mutatják, hogy ez már valószínűleg jóval korábban, az őshüllők korában is jelen volt, és egy egészen más, ősibb emlőscsoportban kezdődött.