Különös felfedezést tettek a koronavírus-fertőzéssel kapcsolatban

koronavírus
A COVID-19 vírus művészi ábrázolása
Magasabb a súlyos Covid-19 kialakulásának a kockázata azoknál, akik a neandervölgyi ember génjeit hordozzák - állapították meg német kutatók.

Háromszor nagyobb a lélegeztetőgépre kerülés kockázata

"Aki ezt a génváltozatot örökölte, háromszor nagyobb valószínűséggel kerül lélegeztetőgépre koronavírus-fertőzés esetén" - közölte Hugo Zeberg, a lipcsei Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet kutatója.

A COVID-19 vírus művészi ábrázolása Forrás: Getty Images/iStockphoto/Hazemmkamal

Svante Pääbo vezetésével a német intézet tudósai voltak azok, akik több mint tíz éve a neandervölgyi ember teljes genetikai állományát megfejtették

egy 38 ezer éves, Horvátországban előkerült neandervölgyi csontból nyert DNS-ből.

A DNS, vagyis a dezoxiribonukleinsav művészi ábrázolása Forrás: Well PR Kft.

A tudósok azt is kimutatták, hogy az Európában, Ázsiában és Amerikában elő mai emberek DNS-ének

mintegy két százaléka a neandervölgyi embertől származik,

azóta azt is bizonyították, hogy az afrikaiak DNS-ében is van valamiféle neandervölgyi örökség.

Neandervölgyiektől származik a veszélyes gén

A Nature című tudományos folyóiratban szerdán bemutatott tanulmányban Zeberg és Svante Pääbo azonosította azoknak a géneknek a csoportját, amelyek léte megnöveli a kórházi kezelés és légzési elégtelenség kockázatát koronavírus-fertőzés esetén. Megállapították, hogy ezek a gének egy olyan csoporthoz tartoznak, amelyek a neandervölgyi embertől öröklődtek.

A neandervölgyiek mintegy 400 ezer éve jelentek meg Forrás: Mother Nature Network

Ez a géncsoport megtalálható az európai népesség 16 százalékánál, a dél-ázsiai populáció felénél,

míg Afrika és Kelet-Ázsia lakói esetében egyáltalán nincs jelen.

"Kiderült, hogy ezeket a génváltozatokat a modern ember a neandervölgyiektől örökölte, amikor mintegy 60 ezer éve keveredett velük" - magyarázta Zeberg. A kutatók azt azonban nem tudták feltárni, hogy a gének ezen csoportja miért okoz komplikációkat Covid-19-betegeknél.

Nyugtalanító genetikai örökség az őskorból

"Nyugtalanító, hogy egy ilyen genetikai örökségnek a neandervölgyi embertől tragikus következményei vannak a mostani világjárványban. Ezt a lehető leggyorsabban meg kell vizsgálni" - mondta Pääbo.

A kutatók szerint a géncsoport nem egyenlően van jelen a különböző földrajzi térségekben.

A Smithsonian Múzeum neandervölgyi ember rekonstrukciója Forrás: Wikimedia Commons/Smithsonian Museum

Miközben megtalálható a dél-ázsiaiak, különösen a bangladesiek mintegy felének a genomjában, az európaiaknak csak a 16 százaléka hordozza. Legnagyobb arányban a bangladesieknél fordul elő, 63 százalékuk hordozza.

Cro-magnoni emberek barlangi medvére támadnak a késői pleisztocén korban. A modern ember és a neandervölgyiek 60 ezer éve keveredhettek egymással Forrás: Zdenek Burian

Az Egyesült Királyságban végzett kutatások például kimutatták, hogy az általános népességhez képest a bangladesi eredetűek esetében mintegy kétszer nagyobb annak a kockázata, hogy a beteg meghal koronavírus-fertőzés esetén.

Ápolónő egy lélegeztetőgépen lévő beteg mellett Forrás: MTI/Vajda János

A mai ember Afrikából származik, és a Közel-Keleten keveredett a neandervölgyiekkel.

A két emberfaj mintegy 60 ezer éve találkozott, és közel 30 ezer évig élt egymás mellett. A neandervölgyi ember genetikai öröksége innen indult vándorútjára Európába és Ázsiába. Azóta számos kutatás bizonyította a neandervölgyi ember genetikai örökségét.

(Forrás: MTI/dpa/AP)