A békák koponyája sokkal különlegesebb, mint azt valaha gondoltuk

béka, koponya
A színes képen a béka egyfajta szuperhősnek látszik
Első ránézésre talán minden béka feje simának és lekerekítettnek tűnik, ám néhány fajuknál komoly meglepetések érhetnek minket, ha a „felszín alá" nézünk. A kutatók szerint a dolgok mélyre ásva ugyanis olyan koponyákat találhatunk, amelyek leginkább a mitikus, mesebeli sárkányokéhoz hasonlítanak, rajtuk tüskékkel, tövisekkel és más csontos szerkezetekkel.

A fotókon a sokféleséget hangsúlyozták

A tudósok nemrégiben hihetetlen képek sorozatát tárták nyilvánosság elé egy új tanulmány részeként. Ezeken elsősorban a békák koponyáinak sokféleségét hangsúlyozták, miközben ezek evolúcióját és funkcióját vizsgálták.

A színes képen a béka egyfajta szuperhősnek látszik Forrás: Florida Museum/Image by Edward Stanley

– magyarázta Daniel Paluh, a Floridai Egyetem Biológiai Tanszékének doktori hallgatója, a Proceedings of the National Academy of Sciences lapban publikált tanulmány vezető szerzője a LiveScience tudományos online portálnak. – Bemélyedéseket és árkokat láthatunk rajtuk vagy hegyes kitüremkedéseket, tüskéket vagy csont kinövéseket, amelyek nyilván extra védelmet nyújthatnak az állatnak.

A színhatások magukért beszélnek Forrás: Florida Museum/Image by Edward Stanley

A kutatók által készített felvételek sokszínűek és már-már egy művészi alkotáshoz hasonlítanak. Az ezeken látható, mesterséges színek a koponya különböző részeinek csontsűrűségének változásait jelzik. A szarvasbéka (Hemiphractus scutatus) koponyájának képe például kék-zöld árnyalatokban pompázik.

Egyértelműen eltér a koponyájuk formája

A kutatók jelenleg körülbelül hétezer békafajt ismernek. A most publikált tanulmányukhoz összesen 158 egyed kapcsán gyűjtöttek adatokat. Arra jutottak, hogy a koponya alakjában nemcsak sokféle variáció létezik, hanem, hogy ezeknek a változatoknak egy része az evolúció évmilliói során más és más időpontokban jelent meg.

Mintha mitikus szarvai lennének ennek a békának Forrás: Florida Museum/Image by Edward Stanley

– mutatott rá Paluh. – Ilyen például az afrikai ökörbéka, díszes szarvasbéka és a Salamon-szigeteki levelibéka; ezek az állatok mind ragadozó életmódot folytatnak, tehát férgeket, puhatestűeket és rovarokat fogyasztanak.

Vannak azonban olyan békafajok is, amelyek az életmódjuknak megfelelően lapos koponyával fejlődtek, amelyekben tüskék, taréjok és barázdák is vannak.

Ezeknek az állatoknak a koponyája felül igen széles, hogy a megfelelő védelmet nyújtson a ragadozók ellen.

-– mondta a szakember. – A tanulmányunk azonban azt mutatja, hogy sokat tanulhatunk még ezeknek az elképesztő állatoknak az evolúciójáról és anatómiájáról.