Megváltozott tudatállapot garantálta az isteni közelséget

Mithrász temploma, amit most fedeztek fel Olaszországban
Vágólapra másolva!
Mithrász vagy más néven Mithra a római császárkor egyik legnagyobb istene. Nem csoda, hogy körülbelül 1600 évvel ezelőtt megváltozott tudatállapotban imádták őt, de nem is akárhol. Az úgynevezett „Színes márvány Mithraeumának" nevezett templomra most bukkantak a régészek az olaszországi Ostiában.
Vágólapra másolva!

Szent növényeket is használtak a bódulathoz

Mithrasz római kultusza valószínűleg az 1. századig nyúlik vissza és egyfajta mesterségesen alapított misztériumvallás, ahol a hívek csak beavatások során kerülhettek a teljes tudás birtokába. A kultusz hét beavatási fokozatot ismert: Holló, Menyasszony, Katona, Oroszlán, Perzsa, Nap futára és Atya.

Mithrász temploma, amit most fedeztek fel Olaszországban Forrás: G. Albertini

A teljes tudás birtokába csak a hetedik szakaszba lépő Atya, a „pater" juthatott.

A régészek szerint a most felfedezett mithraeumban talált tárgyak és feliratok arra utalnak, hogy az imádói Római Birodalom több népszerű istenét tiszteletben tartották.

A templom két legfontosabb helyiségét márványpadló borítja, amely káprázatos színskálában veri vissza a fényt. Ebben a helyiségben találtak a kutatók egy padot, egy rituális kutat és egy virágágyást is, utóbbit feltehetőleg valamilyen szent növény számára.

– mondta Max Victor David, az olaszországi Bologna Egyetem történelem és kultúratörténeti professzora, az Acta Antiqua Academiae Scientiarum Hungaricae folyóiratban publikált tanulmány vezető szerzője. – A rítusokon részt vevő emberek nagy valószínűséggel megváltozott tudatállapotba kerültek közben, amit a kornak megfelelően gyakran pszichotrop növények alkalmazásával sikerült elérniük.

Különleges jelentőséggel bír

Mithrászt, a felkelő nap isteneként tisztelték és a perzsa vallásban igen fontos szerepet töltött be. Nagy mesternek tartották, ő volt számukra a bölcsesség, az igazság és a hit megtestesülése. Kultusza az 1. században elterjedt a Római Birodalomban és széles körben népszerűvé vált.

A szobrász Mithrászt perzsa ruhában ábrázolta: három segítője a Skorpió, a Kutya és a Kígyó Forrás: Wikimedia Commons/Marie-Lan Nguyen

– magyarázta David. – Ezeknek a képeknek valószínűleg „különleges jelentése van az istenhez köthető teológiában".

Hozzátette, hogy a szentélybe járók valószínűleg hasonlóképpen imádták Kronosz görög istenséget is, aki „garantálta" számukra a betakarítás sikerességét. Erről a mithraeumban található felirat tanúskodik, amit „a legyőzhetetlen Mithrász istennek és a nagy Kronosz istennek" építették.

magyarázta a vezető régész. – A szentélyt valószínűleg az ötödik század elején zárták be, amikor a kereszténység egyre szélesebb körben elterjedt a városban és a római hatóságok már nem tűrték tovább Mithrász és más istenek imádatát.