Harminc év után újra felfedeztek egy rejtőzködő harlekin varangyot

csillagos éjszakai harlekin varangy
A varangyfélék családjába tartozó, eddig ismert 96 fajból nyolc szerepel a Természetvédelmi Világszövetség Vörös listáján a veszélyeztetett, kritikusan veszélyeztetett vagy a vadonban kihalt kategóriában. Egy most publikált tanulmány azonban valóságos csodáról számol be: bár a zoológusok azt gondolták, hogy már kihalt, a csillagos éjszakai harlekin varangy újra felbukkant Kolumbiában.

Harminc év után újra felbukkant a kihaltnak vélt faj

A harlekin a varangyfélék családjának igen sikeres faját képviselte, ám a kórokozók, valamint egy „kétéltű-gyilkos" gombás fertőzés miatt nagy részük mára kihalt vagy súlyosan veszélyeztetetté vált. A család fekete-fehér foltos tagját, a csillagos éjszakai harlekin varangyot a tudósok mindeddig kihaltnak vélték. A helyi őslakos közösségeknek köszönhetően harminc év után azonban újra felbukkant Kolumbiában.

Három évtizeden át azt hitték a kutatók, hogy a csillagos éjszakai harlekin varangy már kihalt Forrás: Fundación Atelopus

– mondta Lina Valencia, a kolumbiai vadon élő állatok védelmével foglalkozó amerikai nonprofit szervezet képviselője, akik a Fundación Atelopus kolumbiai természetvédelmi szervezettel együtt vettek részt a felfedezésben.

A kevesebb mint öt centiméteres állat nevét a fehér foltokkal tarkított, fényes és fekete bőréről kapta, ami a tiszta, sötét és csillagokkal teli égboltra emlékeztet.

A termékenység szimbólumának tartják

A csillagos éjszakai harlekin varangy az elmúlt három évtizedben ténylegesen „elveszett" a tudomány számára, részben azért, mert a biológusok nem tudtak hozzáférni az állat rejtett élőhelyéhez. Most ezt a kutatók és az őslakos Arhuaco nép közötti egyedi partnerség mégis lehetővé tette.

A kolumbiai őslakos közösség ugyanis a varangyot a víz és a termékenység szimbólumának tartja, és több mint ezer éve hozzá igazítja például a növények ültetését és a spirituális szertartások idejét.

Sierra Nevada de Santa Marta: itt bújt meg a varangy Forrás: Fundación Atelopus

– magyarázta Kaneymaku Suarez Chaparro, a Francisco José de Cladas Kerületi Egyetem biológus hallgatója. – A projekt célja azonban nem csak egy eddig titkos élőhely felkutatása, hanem annak a bemutatása is, hogy képesek vagyunk elérni céljainkat anélkül, hogy konfliktusba kerülnénk a Föld természetes rendszereivel.

A Fundación Atelopus-szal folytatott négyéves együttműködés után az őslakos közösség szellemi vezetői megengedték a zoológusoknak, hogy vadonban megnézzék, majd fényképekkel bizonyítsák a a kihaltnak vélt állatok létezését. A következő lépés egy megfigyelési program létrehozása lesz a varangyok védelme érdekében.