Karbon időszaki lopás alapozta meg a páratlan karriert

bogár
A repülő, ásó, kúszó, mászó bogarak rendkívüli sokszínűségüket és elterjedésüket nagyrészt génjeiknek köszönhetik, melyeket egykor mikrobáktól "loptak" - írja egy nemzetközi kutatócsoport.

A génjeik miatt váltak a legsokszínűbb csoporttá

A gének tették lehetővé, hogy növényi részeket emészthessenek meg, ezáltal szélesítsék a táplálékspektrumukat - írták a tudósok az amerikai tudományos akadémia lapjának (PNAS) aktuális számában megjelent tanulmányukban.

Katica készülődik felszálláshoz. A bogarak alkotják biológiailag az egyik legsokszínűbb állatcsoportot Forrás: Flickr / Isolino Ferreira

Duane McKenna, az amerikai Tennessee államban lévő Memphisi Egyetem kutatója vezetésével

a tudósok több száz bogárfaj ezernyi génjét hasonlították össze.

A szakértők emellett a legújabb eredmények szerint korrigálták a legsokszínűbb állatcsoport több mint 400 ezer faja családfájának néhány hibásan felrajzolt ágát.

Baktériumoktól és gombáktól „loptak"

A világon minden negyedik állat bogár (Coleoptera), eredetüket a karbon földtörténeti korszakba, mintegy 327 millió évvel ezelőttre helyezték.

Emellett magyarázatot találtak arra, miért van belőlük olyan sok.

A karbon időszakban a meleg nedves éghajlatnak köszönhetően, hatalmas és buja ősi növényekből álló erdőségek borították el a kontinenseket. A rovarok és köztük a bogarak törzsfejlődése ekkor vált robbanásszerűvé Forrás: Ancient Earth

A bogarak törzsfejlődésük során legalább kétszer fogadták magukba olyan baktériumok és gombák génjeit - ez az úgynevezett horizontális géntranszfer -, melyek áldozatként vagy partnerként (szimbiótaként) az emésztőrendszerükben voltak.

Egy, a Dermestidae családhoz tartozó porvaféle oldalnézeti képe Forrás: Wikimedia Commons

Ezek a gének biztosították a növényi sejtfalrészeket (cellulózt, hemicellulózt és pektint) felbontó enzimeket.
Ez a Föld legbőségesebb szénhidrátforrásaihoz biztosított hozzáférést a bogaraknak - vélik a szakértők.

A dinoszauruszok árnyékában is virágzottak

Ennek köszönhetően a mezozoikumban - a földtörténeti középidőben, amikor a dinoszauruszok voltak a Föld uralkodó életformái - rendkívül sok növényevő bogárfaj jött létre, melyek a legkülönbözőbb életterekhez alkalmazkodtak és a táplálékukká tették a növényi részeket.

Szkarabeusz bogár a varjúbérci tölgyes avarjában. Az avartól a lombkorona tetejéig számos élőhely azonosítható az erdőben Forrás: Elter Tamás

Egyes fajok például arra specializálódtak, hogy leveleket egyenek, mások a fát fúrják.

A ma élő bogarak csaknem fele abból a sokféleségből származik, mely már a jura földtörténeti korszakban kialakult. Ráadásul a bogarak hosszú evolúciós története során eddig csak nagyon kevés faj halt ki - írták a kutatók.

(Forrás: MTI/APA)