Megtalálták a poklot: gyönyörű, halálos, és itt van a Földön

Biosphoto / Jean-Luc & Françoise Ziegler
Ahol víz van a Földön, ott az élet is megtelepszik, tartja a közvélekedés, egy kutatás viszont pont ennek az ellenkezőjére mutatott rá.

Létezik egy táj Etiópiában, ami minden képzeletet felülmúlóan barátságtalan; ez a Danakil mélyföldön elhelyezkedő Dallol vulkán, melynek geotermikus forrásait vizsgálták a tudósok. A hipersós, hipersavas tavak káprázatos színben tündökölnek, a zöld, a sárga, a narancssárga, a barna legkülönfélébb árnyalatai megtalálhatóak itt. A pompázatos látvány ellenére nem tanácsos a közelükbe menni, a források mérgező gázokat okádnak ki magukból, köszönhetően az egzotikus felszín alatt működő tűzhányónak.

A kutatók fantáziáját már régóta izgatta, hogy élhet-e errefelé bármilyen életforma, e célból 2016-ban indítottak expedíciót a környékre.

– számolt be élményeiről Felipe Gómez, a spanyol Asztrobiológiai Központ kutatója – „Bármilyen mikroorganizmus is él itt, annak extremofilnek (szélsőséges körülményekhez alkalmazkodónak) kell lennie, és az asztrobiológusok pont ilyen lények után kutatnak az idegen égitesteken."

A 2016-os kutatás eredményeit alig néhány hónappal ezelőtt jelentették meg.

A tanulmány azt állította, még e savas tavakban is fellelhetők parányi, mindössze néhány nanométeres élőlények, úgynevezett archeák.

..vagy mégsem?

Egy másik kutatócsoport a legmodernebb mikroszkópos és molekuláris technikákkal most ismét megvizsgálta a 2016-2018 között begyűjtött mintákat, ám nyomát sem lelték a Gómezék által felfedezett archeáknak; mindössze néhány olyan mikroorganizmust sikerült fellelniük, amelyek nagy valószínűséggel a tudósok ruháin utazva jutottak a kietlen vidékre.

A Nature Ecology & Evolution című folyóiratban megjelent eredmények alapján vélhetően nem él meg semmi a Dallol pokoli világában.

Az élet itteni burjánzásának két hatalmas akadálya van: az egyik a sós vízben a magnézium dominanciája, ami szétbontja a sejteket, a másik az extrém savasság és sótartalom kombinációjából eredő toxicitás.

Biosphoto / Jean-Luc & Françoise Ziegler Forrás: Biosphoto/Jean-Luc & Françoise Ziegler / Biosphoto/Jean-Luc & Françoise Ziegler

Persze elképzelhető, hogy az új kutatás során azért nem találtak élőlényeket a mintákban, mert a mostani technika nem alkalmas a kimutatásukra. Ennek bizonyításáig azonban úgy kell tekinteni a Dallol vulkánra, mint a kihalt földi pokolra.