Kutatók megfejtették a női orgazmus titkát, ezért volt rá szükség

Cotoxo Dolphin - Ismeretlen ismerős női orgazmus
A női orgazmus evolúciós eredete és értelme sokáig az élet nagy kérdései közé tartozott, kutatók nemzedékei foglalkoztak vele, ám mindenki számára kielégítő válaszokat idáig nem sikerült találni. Kutatók egy csoportja most úgy véli, a női nemi aktus tetőpontja egy régóta funkcióját vesztett biológiai folyamat maradványa.

A kutatók szerint

a női orgazmus az emberelődöknél a peteérést váltotta ki az aktus közben.

Az orgazmus egykor elengedhetetlen volt az ovulációhoz, vagyis a petesejt petefészekből történő kiszabadulásához, és ez ma is így van számos állatfajnál, többek között a nyulaknál, macskáknál, görényeknél, tevéknél.

A mai főemlősöknél – így a modern embernél – már nem ez a helyzet, náluk az ovuláció a női ciklus során következik be. A női ciklus a menstruáció első napjával kezdődik és a következő menses első napjával ér véget. A ciklus első napjain, a vérzés alatt leválik a méh nyálkahártyája, majd megkezdődik a levált nyálkahártya helyett egy új képződése. Ezt a szakaszt regenerációs szakasznak nevezzük. Ebben a szakaszban az ösztrogén hormonok szintje emelkedik (ezért ezt a szakaszt ösztrogén fázisnak is nevezzük), és megkezdődik a petefészekben a pete érése is. Az ösztrogén fázis a pete megérését követően a pete kiszabadulásával (ovuláció) ér véget. Ez a szakasz általában 14 napig tart, de tarthat tovább is, az ovuláció bekövetkezhet a 15.-16. vagy akár a 35. napon is.

Az emberi evolúció kezdetén viszont még nem így működtünk, akkor – a nyulakhoz hasonlóan – az ovulációt a párzás indította be.

írták a kutatást végző Yale Egyetem kutatói.

Forrás: Thinkstock

Hogy fejtették meg a rejtélyt?

A kutatók a nőstény nyulaknak egy gyógyszert, fluoxetint adtak, ami gátolja az orgazmus kialakulását. Nem meglepő módon az így kezelt állatoknál 30 százalékkal kisebb eséllyel történt peteérés, mint a készítményt nem kapó egyedeknél.

Azt egyelőre nem sikerült kideríteni, hogy az orgazmus milyen mechanizmus révén váltja ki a peteérést.

Az eredményeket a PNAS című tudományos folyóiratban publikálták.