Soha nem találná ki, mi növeli a gyerekek lelki ellenálló képességét

erdei iskola
Az együttműködés fejlesztése is fontos előny
Vágólapra másolva!
Annak ellenére, hogy szinte az összes kutatási eredmény azt igazolja, hogy milyen jót tesz a gyerekeknek a szabadtéren eltöltött idő, manapság mégis inkább a beltéri foglalkozásokra billen a hangsúly. Bár néhány szülő aggódik a csemetéje testi épsége miatt, amikor az szeretne például felmászni egy fára, a kutatások szerint a szabadtéri játékok olyan előnyökkel járhatnak, amire lehet, hogy korábban még nem is gondoltak. Eredményeik ugyanis igazolták, hogy egy erdei kaland nagyban elősegíti többek között a lelki ellenálló képesség fejlesztését.
Vágólapra másolva!

A természetet hívják a tanulás eszközeként

Az elmúlt másfél évtizedben az iskolák elkezdték felismerni a szabadban töltött idő fontosságát. Ennek eredményeként olyan programokat fejlesztettek ki, amelyek az osztálytermen kívüli tanulást segítik elő.

Ezért váltak olyan népszerűvé például az erdei iskolák, ahol az erdőt és a természetet hívják a pedagógusok segítségül a tanulás és a fejlesztés eszközeként.

Az erdei iskolában a gyerekek lehetőséget kapnak a természetes környezet felfedezésére, a megfelelő kockázat és kihívás megtapasztalására, és megtanulnak másként tanulni.

Az erdei iskola több szempontból pozitív hatással bír Forrás: AFP

A kutatások kimutatták, hogy a természetes környezettel való gyakorlati kapcsolat ösztönzi a képzeletbeli játékokat és fejleszti a kreativitást.

A tudósok most több mint harminc interjút készítettek, amely során négy és kilenc év közötti gyerekeket kérdeztek meg azért, hogy jobban megértsék: az erdei játékok és a természet közelsége hogyan segítheti elő a tanulást.

Megállapították, hogy az erdei iskolában a diákok függetlenebbnek érezték magukat és ezért jobban megértették a személyes, társadalmi és környezeti felelősségvállalásukat.

Segít a nehéz élethelyzetek kezelésében

A természetben a gyerekek azt érezték, hogy jobban tudják alkalmazni az iskolában megtanultakat és számos új, nem tudományos készséget fejlesztettek ki.

Ez a helyzet arra ösztönözte őket, hogy gondolkodjanak kreatívan, lépjenek ki a komfortzónájukból és vállalják a kockázatot, valamint szorosan együttműködjenek a társaikkal.

A kutatás során arról is beszámoltak, hogy a diákok fizikailag is jóval aktívabbak az erdei iskolában, ahol megtanulják azt, hogyan kell biztonságosan mozogni az erdő előre nem látható, kihívást jelentő területein.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a közelmúltban egy jelentésében azt állította, hogy a gyerekeknek több játékra van szükségük az egészséges növekedéséhez.

A lelki ellenállóképességet fejleszti az erdőben töltött idő Forrás: Getty Images

– mondták a kutatók. – Megtanulják, hogy a terhelő élethelyzetek ellenére is képesek legyenek megőrizni a belső egyensúlyukat, és a krízishelyzetekből is fel tudjanak állni.

Az együttműködés fejlesztése is fontos előny Forrás: pexels.com

Hozzátették: reziliencia azt is jelenti, hogy rugalmasabban reagálnak az őket érő eseményekre, megismerik a pozitív és negatív tulajdonságaikat,

építik társas kapcsolataikat és pozitív attitűddel fordulnak a jövő felé.

Az emocionális alkalmazkodásnak köszönhetően számos nehézség kezelhető, köztük a szorongás, a depresszió, a negatív énkép és a nehéz helyzetek átvészelése.