Most először fejlesztettek ki vakcinát a genitális herpesz ellen

Az oltások hiánya mérhetetlen problémákat okozhat
Felcsillant a remény, hamarosan szabadalmaztatják azt az oltóanyagot, ami a nemi herpesz terjedésének megakadályozására szolgál. A vakcina minden korábbi kísérletnél jobb eredményeket ért el. Jelenléte azért is létfontosságú, mert világszerte tízből egy ember már megfertőződött a vírussal.

Többen fájdalmas tünetektől szenvednek

A genitális herpesz okozója a Herpes simplex II. (Herpes simplex genitalis) vírus, amely apró nyálkahártya-sérüléseken keresztül képes fertőzni. Bár a fertőzöttek közül sokan nem tapasztalnak semmilyen tünetet, a vírus bármikor aktiválódhat és szóródhat a szexuális kapcsolatok során.

Ha pedig a vírusok és az immunrendszer átmeneti egyensúlyi állapota megbomlik, kiújulnak a tünetek, visszatérő panaszokat okozva.

A vírus a fertőzés kapujától az érzőidegek mentén a regionális idegdúcok sejtjeibe kerül, amik időnként reaktiválódnak, az érzőidegek mentén kijutnak a bőrfelületre, és az adott ideg területén okoznak visszatérő bőrgyulladást.

Az új oltás emberek tízezreinek segíthet Forrás: pexels.com

A legtöbb ember észre sem viszi, hogy megfertőződött, mások viszont fájdalmas tünetektől szenvednek.

A vírus ráadásul szövődményeket, például meningitist is okozhat, és időnként halálos kimenetelű is lehet, például a csecsemők számára. Ha a vírus egyszer beköltözött a szervezetbe, akkor egész életen át a megtámadott dúcokban marad és fertőz.

Megakadályozták a rejtett fertőzéseket

A vakcina kifejlesztésére tett erőfeszítések mindeddig kudarcot valltak. Ám most a Pennsylvaniai Egyetem kutatói olyan oltóanyagot tesztelnek, amely az állatkísérletek során megakadályozta a nemi elváltozásokat és a „rejtett elváltozásokat" minden kísérleti egéren és tengerimalacon.

Más kísérleti vakcinák, amelyeket korábban ígéretesnek tekintettek az emberi tesztekre, nem tudták megakadályozni ezeket a rejtett fertőzéseket.

Ez az első eset, hogy hatásos a védőoltás a kellemetlen nemi betegség ellen Forrás: Thinkstock

– mondta Harvey Friedman, a Pennsylvaniai Egyetem kutatója. – De addig nem tudhatjuk, hogy ez a vakcina működik-e vagy sem, amíg nem teszteljük őket embereken.

Hozzátette, hogy az új eljárás során a sejtek állítják elő a vírusfehérjéket, amik immunválaszt váltanak ki. Az úgynevezett mRNS-alapú oltást még nem hagytak jóvá, de hamarosan elkezdik az emberi kísérleteket.

A Herpes genitalis minden tizedik embert érinti világszerte.

Ha ez a vakcina eredményesnek bizonyul, akkor a kutatók szerint a rendkívül sikeres HPV oltás mellett ezt is megkaphatnák megelőzésként a tinédzserek. A kutatók eredményeiket a Science Immunology tudományos folyóiratban publikálták.