Egy új módszer megállítaná a kemoterápiás kezelés okozta hajhullást

kopaszság
A kutatók új módszert dolgoztak ki a szőrtüszők védelme érdekében kemoterápia esetén azért, hogy megakadályozzák a haj hullását, amely a rákos megbetegedések kezelésének egyik gyakori, kellemetlen és a betegeket igen érzékenyen érintő eredménye.

A hajhullás frusztrációt és szorongást okoz

A Manchester Egyetem kutatói új módszert dolgoztak ki a szőrtüszők megóvására kemoterápia esetén, amely forradalmian új kezeléseket ígér. Az eljárás ugyanis megakadályozza kemoterápiás kezeléssel együtt járó hajhullást, amely vitathatatlanul a modern rákterápia pszichológiailag leginkább zavaró mellékhatása.

A hajhullás okozta frusztráció és szorongás ugyanis szinte minden páciensnél jelentkezik.

Az EMBO Molecular Medicine folyóiratban közzétett tanulmány azonban arra keresi a választ, hogy hogyan lehet megőrizni a hajhagymákat. Ennek érdekében a kutatók egy új, úgynevezett CDK4/6 gátlók tulajdonságait vizsgálták, amely a

daganatsejtek növekedéséért és proliferációjáért felelős sejtciklus-szabályozás két fontos celluláris enzimét, a ciklindependens kinázok (CDK) 4-es és 6-os típusát blokkolja szelektíven, és már orvosilag jóváhagyták, mint „célzott" rákkezelést.

A legkülönbözőbb betegségek velejárója, műtéti beavatkozások, vagy akár pszichés stressz következménye is lehet a hajhullás Forrás: Adobe Stock

– magyarázta Dr. Talveen Purba, a tanulmány vezető szerzője. – A tesztek után a szőrtüszők sokkal kevésbé voltak érzékenyek a taxánok káros hatásaira.

A taxánok igen fontos rákellenes szerek, amelyeket például emlő- vagy tüdőkarcinómában szenvedő betegek kezelésére alkalmaznak, ám a legtöbb esetben kellemetlen következményt, hajhullást okoznak.

Új gyógyszerek kifejlesztését szorgalmazzák

A kutatók vizsgálatának egyik kulcsfontosságú része az volt, hogy először megismerjék, hogy pontosan hogyan reagálnak a szőrtüszők a kemoterápiára. Megállapították, hogy a hajhagyma alján lévő speciális osztósejtek a legsebezhetőbbek a taxánokkal szemben.

Frusztráló és kellemetlen a hajhullás Forrás: Science Photo Library/Science Photo Library

– mondta Dr. Talveen Purba, aki reméli, hogy a kutatási eredményeik segíthetik azoknak a külsőleg alkalmazható gyógyszereknek a kifejlesztését, amelyek lassítják vagy rövid ideig felfüggesztik a kemoterápiás kezelés alatt álló betegek fejbőr tüszőinek sejtosztódását és ezáltal enyhítik a hajkárosodást.

Ez kiegészítheti és javíthatja a kezelések hatékonyságát.

A kutatók azonban emellett hangsúlyozzák, hogy

további tesztekre van szükség ahhoz, hogy valódi áttörést tudjanak elérni a farmakológiai hajhullás megelőzésében

. Hozzáteszik azt is, hogy hajhullást nem minden kemoterápiás kezelés okoz, és amelyik ki is válthat ilyen mellékhatást, az sem mindenkinél idézi elő.