Léggömbszerű képződményeket fedeztek fel a Tejútrendszer közepén

Tejút
Tejút. (Zselici Csillagpark a Zselici Tájvédelmi Körzetben. )
Rádióhullámokat kibocsátó két óriási "gömböt" azonosított a Tejútrendszer közepén egy nemzetközi kutatócsoport, amely a Nature című tudományos folyóiratban számolt be felfedezéséről.

Rejtélyes képződményeket fedeztek fel a Tejútrendszer közepén

A képződmény csaknem 1400 fényévnyi hosszúságban nyúlik el, ami azt jelenti, hogy a spirálgalaxis középső régiójában valaha megfigyelt összes többi képződmény eltörpül mellette.
A csillagászok szerint a különös jelenség a Tejútrendszer nagyon nagy tömegű fekete lyukánál

évmilliókkal ezelőtt bekövetkezett robbanás következménye lehet.

A Tejút közepén észlelt rádióhullám buborékok. Forrás: https://www.nature.com/articles/d41586-019-02726-x

"A galaxisunk közepe viszonylag nyugodtnak mondható, ha összehasonlítjuk olyan más galaxisokkal, amelyek középpontjában nagyon aktív fekete lyuk található" - mondta Ian Heywood, az Oxfordi Egyetem munkatársa, aki a tanulmány vezető szerzője volt.

Nem mindig marad nyugalomban a hatalmas fekete lyuk

"Ugyanakkor a Tejútrendszer központi fekete lyuka is képes időről időre rá nem jellemző aktivitást mutatni, ilyenkor felizzik a hatalmas mennyiségű por és gáz elnyelését követően" - magyarázta.

A fekete lyuk eseményhorizontjának művészi ábrázolása. Az eseményhorizont az a határ, amelyen belül már kizárólag a fekete lyuk gravitációs ereje érvényesül Forrás: Wikimedia Commons

A szakember szerint lehetséges, hogy egy ilyen "habzsolás" olyan erőteljes kitörést okozott,

amely ennek a korábban nem látott képződménynek a kialakulásához vezetett.

Tejút. (Zselici Csillagpark a Zselici Tájvédelmi Körzetben. ) Forrás: https://ng.hu/Fold/2016/05/30/A-honap-asztrofotoja-Tejut-a-Zselicben/

Az amerikai, brit és dél-afrikai szakembereket tömörítő kutatócsoport a Dél-afrikai Köztársaság déli-délnyugati részén elterülő, félsivatagos Karoo régióban működő MeerKAT rádióteleszkóp segítésével tette a felfedezést.

(Forrás: MTI)