Idegen világból származó különleges ásvány csapódott a Földbe

Az ausztrál Wedderburn mellett talált meteoritot még 1951-ben fedezték fel, ám most kiderült, összetételét tekintve egészen egyedülálló kődarab a Földön.

A most megjelent tanulmány vezető szerzője, Chi Ma mineralógus (Caltech) szerint a meteorit egy úgynevezett edscottit nevű anyagot tartalmaz; ez egy olyan típusú vaskarbid ásvány, amit korábban sosem láttak a természetben előfordulni.

A Wedderburn-meteoritot felfedezése óta töretlenül vizsgálták. Ez annyira megviselte az űrből érkező „látogatót", hogy az eredeti kődarabnak csupán az egyharmada maradt épen. Az intakt részt jelenleg az ausztrál Viktória Múzeum geológiai gyűjteményében őrzik.

Forrás: Victoria Museum

A meteorit többi darabját felszeletelték, majd hosszasan elemezték. Találtak benne ritkább ásványokat (kamacit, taenit, troilit, schreibersit), valamint gyakoribb fémeket (vas, arany), és most ezek mellett a már említett edscottitot is kimutatták.

Az Edward Scott meteorit-szakértőről elnevezett ásvány különlegessége az atomszerkezetében rejlik, korábban ugyanis a vaskarbid e formájával csak az iparban, a vasolvasztás folyamata közben találkoztak, a természetben soha nem fedezték fel – egészen mostanáig.

– szemléltette az eredmény jelentőségét Stuart Mills, a Viktória Múzeum kurátora.

Hogy miként keletkezhetett a kőzet, arról egyelőre csak találgatnak a szakemberek; a legvalószínűbb elmélet alapján egy ősi bolygó forró magjában jöhetett létre.

Ebbe a bolygóba aztán egy idegen égitest csapódhatott, ami egyenesen a Föld irányába lökte a magból az ásványt.

A kutatást részletesebben az American Mineralogist című szakfolyóiratban ismertették.