Megelőzné a rákot? Egyen szöcskét, tücsköt és hernyókat!

2019.07.16. 15:16

Előfordulhat, hogy a rovaralapú vacsora első hallásra nem igazán csábító, ám a legújabb új kutatások azt bizonyítják, hogy a szöcskék, selyemhernyók és tücskök az antioxidánsok elképesztően gazdag forrásai.

Érdemes a rovarokat az étrendünk részévé tenni

Egy új tanulmány az ehető rovarok antioxidáns szintjét mérte, és a kutatók arra jutottak, hogy a szöcskék, selyemhernyók, tücskök legalább annyi hasznos összetevőt tartalmaznak, mint az olívaolaj vagy egy pohár friss narancslé.

A megállapításokkal azt is sugallják, hogy érdemes megfontolnunk azt, hogy ezeket a rovarokat az étrendünk részévé tesszük. Nem utolsó sorban ez egy olyan lépést is jelenthetne, amely óriási előrelépést jelentene a mezőgazdaság fenntarthatósága szempontjából és az ökológiai lábnyomunkra.

Ínycsiklandó fogás egy thai étterembenForrás: Pxhere

A világ lakosságának egynegyede, legalább 2 milliárd ember rendszeresen fogyaszt rovarokat – mondta Mauro Serafini, az olaszországi Teramói Egyetem professzora, a Frontiers in Nutrition tudományos lapban megjelent tanulmány vezető szerzője. – Nekünk, többieknek viszont egy kis bátorításra lesz szükségünk.

Kutatásuk kimutatta, hogy az ehető rovarok kitűnő fehérjeforrások, gazdagok többszörösen telítetlen zsírsavakban, ásványi anyagokban, vitaminokban és rostokban. Mostanáig azonban senki sem hasonlította össze őket olyan, klasszikus funkcionális élelmiszerekkel, mint az olívaolaj vagy a narancslé az antioxidáns-tartalom szempontjából.

Gyorsan megtapasztalhatjuk az előnyeit

A kutatók szerint ha annak a tényét, hogy a legtöbb embernek a rovarok már az étrendjük a részét képezik kombináljuk azzal, hogy hányan élünk jelenleg a Földön, akkor ez a lehető legegyszerűbb módon tenné lehetővé a fenntartható jövőt. A rovaroknak ugyanis sokkal kedvezőbb az ökológiai lábnyoma van, mint az állatoknak, miközben a tápanyagok széleskörű, kitűnő forrását biztosítják. Ám kétségtelen, hogy sokan vonakodunk még attól is, hogy hozzáérjünk ezekhez az állatokhoz, és a fogyasztásukat szinte el sem tudjuk képzelni. Az új tanulmány szerint azonban akik mégis megteszik, gyorsan megtapasztalhatják annak az előnyeit.

Mezei tücsök, az egyik legnagyobb antioxidáns-tartalmú rovarForrás: Wikimedia Commons

A kutatók egy sor ehető rovart és gerinctelent vizsgáltak meg antioxidáns-kapacitásuk szempontjából. Eszerint a selyemhernyókban kétszer olyan magas az antioxidáns-tartalom, mint az olívaolajban, de a tücskökben is megtalálható a 75 százaléka.
Az antioxidánsokban gazdag élelmiszerek, mint például a gyümölcs- és zöldségfélék fogyasztása fontos szerepet játszik az oxidatív stresszel kapcsolatos betegségek, például a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a rák megelőzésében – magyarázta Mauro Serafini.

SelyemhernyóForrás: Origo

Az antioxidánsok olyan vegyületek, melyek az égési (oxidációs) folyamatokat gátolják, fő feladatuk, hogy a szabad gyököket legyőzzék vagy semlegesítsék, így megállítsák azt a láncreakciót, mely komoly károsodást okozna a szervezetünkben.

Ötször magasabb az antioxidáns-tartalma

A kísérletek során a rovarok ehetetlen részeit, a szárnyakat és a csápokat eltávolították, majd minden egyedből két minta kivonatát tesztelték a zsírtartalom szempontjából és abból a szempontból, hogy oldódik-e vízben. Aztán minden minta antioxidáns-tartalmát és kapacitását is mérték.

A világ egynegyedén a hamburgerbe is könnyen kerül fogyasztásra szánt rovarForrás: Shutterstock

A szöcskék, selyemhernyók és tücskök vízben oldódó kivonataiban volt a legmagasabb az antioxidáns-kapacitás: ötször magasabb, mint a friss narancslében – írták a szerzők tanulmányukban. – Ugyanezeknek a rovaroknak a zsírban oldódó kivonataikban az antioxidáns-tartalom kétszer akkora volt, mint az olívaolajban.

Az összehasonlításhoz a rovarok szárított, zsírmentes kivonatát használták, de még 88 százalékos vizes oldatként is elérik a friss narancslé antioxidáns-kapacitásának 75 százalékát.