Szuperbogarak: lassan elpusztíthatatlanná válnak a csótányok

német csótány
A folyamatos evolúciós versenyben a csótányok állnak nyerésre az emberekkel szemben. Hiába egyre hatékonyabbak a rovarirtó szerek, amelyeket ellenük fejlesztettek ki; a „szuperbogarak" egyre hatékonyabban fejlődő ellenálló képessége miatt szinte lehetetlen elpusztítani őket.

Keresztirányú rezisztenciát alakítottak ki

A 13-16 milliméteres német csótány vagy más néven muszkabogár kicsi, gyors és szapora állat, amely csak az emberek közélében tud létezni. Szinte bárhol találkozhatunk vele:

megtalálható vendéglátó egységekben, kórházakban és családi házakban is, ráadásul a közönséges csótány rokonával ellentétben a mennyezeten is tud járni.

Szinte bárhol találkozhatunk a muszkabogárral Forrás: Wikimedia Commons

A kedvenc tartózkodási helyeik közé a konyha és olyan helyiségek tartoznak melyekben ételt tárolnak vagy dolgoznak fel, de szívesen lakják a mosodákat is, ahol a magas páratartalom és a magasabb hőmérséklet igen kedvező életkörülményeket biztosít számukra.

A német csótányok gyorsan növekvő ellenálló képességet mutatnak a különböző rovarirtó szerek ellen,

és a kutatók legfrissebb eredményei szerint hamarosan csaknem lehetetlenné válik elpusztítani őket. A rovarok ugyanis keresztirányú rezisztenciát alakítottak ki számos rovarirtó szerrel szemben, ami azt jelenti, hogy a csótány utódai már egyáltalán nem reagálnak a toxinokra.

Három, különböző rovarirtószer hatását vizsgálták

Az ellenálló képesség kialakítása néha egyetlen generáción belül lezajlik.

– mondta Michael Scharf, az Indiana Purdue Egyetem Entomológiai Tanszékének professzora. – A rovarirtó szerek több osztályára ellenálló képességet fejlesztő csótányok már léteznek: ez azt is jelenti, hogy ezekkel a kártevőkkel csaknem tehetetlenek leszünk, hiszen nem reagálnak a vegyi anyagokra.

Ezeket a rovarokat még gyakran ajtószárfák mögötti résekben takarólécek/deszkák, laza burkolatok alatt és falfugákban, repedésekben találjuk meg rejtőzködve Forrás: John Obermeyer/Purdue Entomology

A tanulmány során a kutatók három különböző rovarirtó szer hatását vizsgálták több mint hat hónapon át Danvilleben, Illinoisban és Indianapolisban.

Az egyik kísérleti csoportot egyetlen rovarirtó szer hatásainak tették ki; a második csapatot két, különböző típusú vegyszerrel kezelték; míg a harmadik három fajta peszticidet kapott havonta egyszer. A kutatók több generáción át követték a muszkabogarak ellenálló képességének fejlődését.

A „szuperbogarak" ténye számos veszélyt hordoz

A legtöbb esetben a csótányok populációi stabilak maradtak vagy növekedtek, és a rovarirtószerek „többnyire hatástalannak" bizonyultak a keresztrezisztencia miatt. A kutatók meglepve tapasztalták, hogy

az utódok azonban nemcsak rezisztensek voltak a szülők által tapasztalt peszticidekkel szemben, hanem a rovarirtó szerek más osztályaival szembeni rezisztencia jeleit is mutatták.

A kifejlett példányok 13-16 mm hosszúak, színük a világos és sötétbarna között változhat Forrás: Flickr.com

Némely esetben ténylegesen nőtt a csótányok száma, és a nemzedékek született ellenállóknak. Egyetlen nőstény ugyanis több tucatnyi petét rakhat egyetlen hónapban. A „szuperbogarak" ténye azonban számos veszélyt hordoz: a német csótányok különböző baktériumokat terjesztenek, az ürülékük és az elhullott testük könnyen allergiát okozhat, hajlamosít az asztmára, de már a puszta látványuk is pszichológiai szorongást okozhat néhány embernek.

– hangsúlyozta Scharf. – Néhány ilyen módszer talán drágább, mint ha csak rovarölőszereket használnánk, de ha az eddigi peszticidek hatástalanok, akkor alkalmazásuk kidobott pénznek minősül.
A kutatók eredményeiket a Scientific Reports tudományos folyóiratban publikálták.