Életképes sejtek segítségével klónoznának egy kihalt lovat

Ez a világon a legjobb állapotban fennmaradt jégkorszaki állat
Az orosz kutatók tavaly egy 42 ezer éves csikó fagyasztott maradványaira bukkantak a szibériai állandóan fagyott altalajban, és most egy különleges eljárással vért vettek tőle, mert életképes sejtek segítségével szeretnék klónozni.

Egy rég kihalt állat kelhet újra életre

Folyékony vért találtak a kutatók egy 42 ezer évvel ezelőtt kihalt állat testében, a példány a „Lenskaja" lovak fajához tartozott és a jégkorban élhetett. A szibériai fagyott altalaj rendkívül jó állapotban őrizte meg a kéthetes csikót és az orosz-koreai kutatócsoport úgy véli, hogy életképes sejteket találtak a lény klónozására. Az állati szövetből származó sejtek termesztésére már több mint húsz kísérletet tettek, ám mindeddig nem jártak sikerrel. Most azonban fordult a kocka, és

a szívedényekből a kedvező körülményeknek és a permafrosztnak köszönhetően folyékony állapotú vérmintát nyertek ki.

Ez a világon a legjobb állapotban fennmaradt jégkorszaki állat Forrás: Semyon Grigoryev/NEFU

A kutatók úgy gondolják, hogy a szerencsétlen állat 42 ezer évvel ezelőtt a sár áldozata lett, amikor fiatal kora és tapasztalatlansága miatt belelépett és megfulladt. A sár azonban igen gyorsan befagyott és ez biztosította a lelet ilyen, kitűnő állapotú megőrzését.

– mondta Semyon Grigoryev, a jakutszki Mamut Múzeum vezetője. – A most levett vérmintákon kívül a maradvány gyönyörűen megőrzött belső szerveket is tartalmazott.

A világ legjobb állapotban fennmaradt lelete

A felfedezés segíthet, hogy a kutatók a klónozás technikája segítségével támasszák fel a jégkori lófajokat, és ebben a tavaly felfedezett, a világon a legjobb állapotban fennmaradt, jégkorszaki állat lehet az első példa.

Egyelőre azonban nem biztosak abban, hogy a vérminták tartalmazzák-e pont azokat, az általuk keresett klónozható sejteket, amivel a kihalt állatot újjá tudják éleszteni a klónozási eljárások segítségével.

A folyékony vérmintákat a szívedényekből nyerték ki Forrás: Semyon Grigoryev/NEFU

Ám amíg a pontos eredményekre várnak, már keresik a megfelelő, „helyettesítő" kancát ahhoz, hogy megszülethessen egy visszatérő faj. A munkálatokat az Északkeleti Szövetségi Egyetem klónozási központja és a dél-koreai Sooam Biotechnológiai Kutató Alapítvány együttműködésben végezheti majd, de

egyelőre nem biztosak abban sem, hogy a jövőbeli klónpéldány vajon teljesen egészséges vagy egyáltalán életképes lehet-e.

Az orosz-koreai kutatócsoport ennek ellenére igen lelkes, és a ló mellett kísérletet tesznek a gyapjas mamut klónozására is.