Vízre utaló nyomokat talált a Hajabusza-2 a Ryugu kisbolygón

Ryugu aszteroida
A Ryugu aszteroida.
Vízre utaló hidratált ásványokat talált a Hajabusza-2 japán űrszonda a Ryugu kisbolygón - közölték a projektben részt vevő kutatók.

Ásványokba zárt víznyomokat mutattak ki a műszerek

A japán űrügynökség (JAXA), az Aidzui Egyetem és néhány más japán intézmény kutatói a Science című tudományos folyóirat internetes kiadásában számoltak be arról, hogy az űrszonda közeli infravörös tartományú spektrométere

"ásványokba zárt hidroxilcsoportok jelenlétét" észlelte a kisbolygó felszínén.

A Ryugu egy C-típusú aszteroida, amelyről a szakemberek úgy vélik, hogy a Naprendszer hajnalán képződhetett, így olyan szerves anyagokat tartalmazhat, amelyek a földi élet kialakulásához is hozzájárultak, így információkkal szolgálhat az élet keletkezéséről.

A 800-900 méteres Ryugu (japánul: Sárkány Palotája) földközeli kisbolygó felszínére Hayabusa-2 (Hayabusa/Hajabusza japánul: sólyom) űrszonda két is robotszondát bocsátott, melyek az aszteroida felszínén ugrálnak. Forrás: AFP/Handout

A szakemberek szerint amennyiben a kisbolygóról származó vízről kiderül, hogy hasonló izotópösszetétele van, mint a földinek, az igazolja azon elméletet, hogy hajdanán aszteroidák "szállíthattak" vizet a Földre.

2020-ban fog visszatérni a Földre a begyűjtött mintákkal

A kutatók most először jelentettek be tudományos felfedezést azóta, hogy az űrszonda február 22-én landolt a Földtől mintegy 340 millió kilométerre lévő aszteroidán,

hogy begyűjtse az első mintákat.

A mintagyűjtést követően a szonda visszaemelkedett eredeti pozíciójába, az aszteroida felszínétől mintegy 20 kilométeres magasságba.

A Hayabusa-2 űrszonda (a Hayabusa/Hajabusza japánul: sólyom) MINERVA-II1 két robot "szöcske" rovere: Rover-1A (balra) és Rover-1B (jobbra), valamint mögöttük a szállító- és védőburkolatuk látható Forrás: https://www.csillagaszat.hu/hirek/a-japan-urszondarol-ket-robot-szocske-ugrott-a-ryugu-kisbolygo-felszinere/

A misszió a tervek szerint 2019 decemberében lezárul, amikor a Hajabusza-2 elhagyja a Ryugut. Várhatóan 2020-ban landol a Földön az összegyűjtött mintákkal együtt.

(Forrás: MTI/Kyodo)