A nehézcirkáló küldetése fordulópontot jelentett a második világháborúban: az első atombomba létfontosságú komponenseit 1945. július 26-án szállította le a csendes-óceáni Tinian szigetére. Ezekből az alkatrészekből alkották meg végül azt a nukleáris fegyvert, ami 1945. augusztus 6-án romba döntötte Hirosima városát.
A kirakodás után a hajó Guamra ment, majd július 28-án onnan ismét tovább indult. A tervek alapján a kísérőhajó nélkül utazó cirkálónak a USS Idahóhoz kellett volna csatlakoznia a Leyte-öbölnél, hogy aztán részt vehessen a Japán elleni invázióban.
A 17 csomós sebességgel haladó hadihajó legénysége nem is sejtette, hogy hamarosan a földi poklot kell átélniük: július 29-én a matrózok még békésen olvastak, kártyáztak, beszélgettek.
Július 30-án, nem sokkal éjfél után egy japán tengeralattjáró Type 95-ös típusú torpedót lőtt ki az Indianapolisra.
A találat végzetesnek bizonyult a cirkáló számára; a tatfedélzet alatt becsapódott torpedó feltépte az üzemanyagtartályt, a mintegy 3500 gallon kiömlő gázolaj pedig égő szőnyegként terült szét a süllyedő hajó körül.
Charles McVay sorhajókapitány hamar belátta, hogy a helyzet menthetetlen, és hamarosan parancsot adott a fedélzet elhagyására. A támadásnak még nem volt vége; egy második torpedó a hajóderék környékén találta el az Indianapolist, berobbantva az egyik lőszerraktárat. A megroppant gerincű nehézcirkálóba hatalmas mennyiségű víz áramlott, nem is bírta sokáig; néhány perc múlva elnyelte a tenger.
Közel 900-an kerültek élve a vízbe. Megpróbáltatásaik azonban még messze nem értek véget, sőt, igazán csak ez után kezdődtek.
Amikor a Nap felkelt, több száz hajótörött hánykolódott a hullámokon. A mentőtutajok száma csekély volt, így az élők a holtakról próbálták leszedni a mentőmellényeket. Hogy valamiféle rendszert vigyenek a káoszba, az emberek kisebb-nagyobb, esetenként 300-as csoportokat kezdtek alkotni a nyílt vízen. Sokan abban reménykedtek, hogy hamarosan mentőexpedíció jön értük, ám hamarosan nyilvánvalóvá vált:
nem sikerült rádión leadni a vészjelzést és a hajó utolsó pozícióját.
Ez katasztrofális hír volt, mert az Indianapolis biztonsági okokból rádiócsendben hajózott, és még legalább két nap volt hátra a tervezett befutásig. Bizonyossá vált: még napokig nem fogják keresni a bajba jutottakat.
Ahogy telt az idő, a túlélők száma egyre csökkent, sokan egyszerűen szomjan haltak, kimerültek, kihűltek vagy elvéreztek. A kétségbeesés azonban akkor hágott igazán a tetőfokára, amikor váratlanul vérszomjas tengeri ragadozók tűntek fel a közelben.
A cikk folytatódik, lapozzon a következő oldalra!