Megépítették a világ eddigi legnagyobb mélytengeri járművét

batiszkáf
Már elvégezték a merülőeszköz üzemi próbáit
Vágólapra másolva!
Kína megépítette a világ legnagyobb, ember szállítására alkalmas mélytengeri merülő járművét - olvasható a China Daily kínai pártlapban.
Vágólapra másolva!


Hiába nagy, a fülke mégis szűkös

A saját fejlesztés alapján készült kabin egyszerre három embert képes 10 ezer méternél is mélyebbre szállítani.

A Kínai Tudományos Akadémia fémkutatással foglalkozó intézete kutatóinak hétfői nyilatkozata szerint a titánötvözetből készült jármű a legnagyobb beltérrel és szállító kapacitással rendelkezik a vetélytársai között.

A Kínai Tudományos Akadémia új mélytengeri merülőeszköze Forrás: Chinese Academy of Sciences

A gömb formájú kabinnak, amely már túlesett a hidrosztatikusnyomás-teszteken, három megfigyelő ablaka van.

Mivel az átmérője kevesebb mint két méter, a legénység tagjai ülve, vagy guggolva utazhatnak csak benne.

Üzemképes állapotában a jármű le tud majd merülni a Csendes-óceánban található Mariana-árokba is, ahol a legénység kutatásokat végezhet.

Már elvégezték a merülőeszköz üzemi próbáit Forrás: Chinese Academy of Sciences

Kína nem először végezne kutatásokat a Föld legmélyebb pontján: 2012 júniusában a távol-keleti ország első utasszállító merülője kategóriájában világrekordot döntve 7062 méter mélységig ereszkedett az árokban.

Korallok és szivacsok a Mariana-árok fenekén Forrás: Xinhua

Kína ezzel az Egyesült Államok, Oroszország, Franciaország és Japán után ötödikként küldött embereket az óceán mélyére, és a tengerfenék 99,8 százalékának feltérképezésére képes.

Rendkívüli teljesítmény tíz kilométer mélyre lemerülni

Becslések szerint az újonnan épített kabin teljes útideje a 10 órát is meghaladhatja - ennyi idő alatt ereszkedik le és jön fel újból a 10 ezer méter alatti mélységből, ami komoly mentális és fizikai tehertételt jelent majd a legénység tagjai számára.

Már elvégezték a hidrosztatikus nyomáspróbákat is Forrás: Chinese Academy of Sciences

Az első olyan speciális mélytengeri merülőeszköz, amely elérte a világóceán legmélyebb pontjának számító Mariana- árok alját, a neves svájci feltaláló és felfedező, Auguste Piccard, valamint fia, Jacques Piccard által konstruált Trieste-II. batiszkáf volt.

A Trieste batiszkáf 1960. január 23-án Guam közelében, miután végrehajtotta történelmi jelentőségű lemerülését a világtenger legmélyebb pontján, a Mariana-árokba Forrás: U.S. Navy

A Trieste-II. fedélzetén Jacques Piccard, valamint Don Walsh, az amerikai haditengerészet hadnagya

1960. január 23-án ereszkedtek le a Mariana-árok legnagyobb mélységébe,

a Challenger-szakadékba. Piccard és Walsh 10 916 méteres mélységben „fogtak talajt", ahol mintegy 20 perecet töltöttek el.

Piccard (a képen középen feljebb) valamint Walsh a Mariana-árokban, csaknem 11 kilométeres mélységben Forrás: Archival Photography by Steve Nicklas, NOS, NGS - NOAA Ship Collection

Ez alatt a viszonylag rövid idő alatt is sikerült élőlényeket, köztük egy halat valamint ízeltlábút megfigyelniük,

végleg bebizonyítva, hogy a világóceán legnagyobb mélységeit is meghódította az élet.

James Cameron kiszáll a Deepsea Challenge merülőeszköz fülkéjéből a Mariana-árokbe 2012. március 26-án végrehajtott lemerülése után Forrás: Mark Thiessen/National Geographic

Fél évszázad múltán, 2012 márciusában a híres filmrendező és felfedező, James Cameron jutott le a Challenger-szakadék mélyére, ám Piccardék mélységi rekordját néhány méter híján nem sikerült megdöntenie.

(Forrás: MTI)