Két gladiátor grandiózus küzdelmét örökítette meg az ókori romváros

gladiátor
A különös alakú freskóra most bukkantak a régészek
Egy hihetetlenül jó állapotban megőrzött freskóra bukkantak a kutatók Pompeii városában, amely két gladiátor harcát ábrázolja, akiket jól meg lehet különböztetni egymástól a fegyvereik és páncéljaik alapján.

Valószínűleg a Murmillo állt nyerésre

Az úgynevezett Murmillo és a trák gladiátor harcát alapos részletességgel örökíti meg a most felfedezett freskó. Előbbi egy tollas sisakot és maszkot viselt, klasszikus karddal és téglalap alakú pajzsot. A trák harcosnak ellenben egy kissé hajlított pengéjű, igen rövid kard volt a kezében (sica), amellyel könnyedén megsérthette az ellenfele fegyvertelen hátát.

A falfestményen látható küzdelem láthatóan a végéhez közeledett és nagyon úgy tűnt, hogy a Murmillo fog nyerni.

A különös alakú freskóra most bukkantak a régészek Forrás: Italian Culture Ministry

– mondta Massimo Osanna, a Pompeii komplexum igazgatója. – A trák harcos a kezével intett, amivel valószínűleg kegyelmet kért.

Hozzátette: azt azonban soha nem tudjuk meg, hogy a küzdelem mivel és hogyan ért véget.

A freskót Pompeii egyik lépcsőházának falán fedezték fel, amelyet a Vezúv vulkánjának kitörése pusztított el.

Egy hamu- és horzsakő réteg alatt bújt meg, ami a régészek számára egyedülálló bepillantást nyújt az ősi rómaiak életébe. A freskóra a szakemberek egy olyan épületben bukkantak, amelyet egykor valamilyen ivóként használhattak. Ezek szállásként és bordélyként is szolgáltak a gladiátorok számára.

További értékes leletek is előkerültek

A bordély és kocsma a gladiátorok ideiglenes elszállásolására alkalmas épületének közelében fekszik. Ez az ötös negyed, amit kifejezetten a harcosok számára terveztek. A terület továbbra is elzárt a nyilvánosság elől, ám lenyűgöző régészeti kincseket rejt.

A negyedben ugyanis több lenyűgöző régészeti leletet fedeztek még fel:

márciusban egy római thermopoliumot (amivel melegen tartották az ételeiket), februárban pedig egy másik freskót, amely a görög mitológiai alak, Narkisszosz vadászatát ábrázolja, akit megigézett a saját tükörképe egy tavacskában. Ezek mellett három emberi csontvázat is találtak a területen.

Pompeii romjai, a háttérben a Vezúvval Forrás: Wikimedia Commons

– magyarázta Massimo Osanna.

Ezek azt mutatják, hogy Pompeii rendkívül értékes régészeti lelőhely és bár a kutatók már évszázadok óta tanulmányozzák, meg mindig tartogat meglepetéseket.