Az alvászavarok kezelését a genetikában találták meg a kutatók

A jó alvás tanulható dolog
A valaha végzett legnagyobb mértékű genetikai vizsgálatot végezték el a kutatók, akik aktivitásmérő eszközöket használtak ahhoz, hogy megvizsgálják, hogy a genetika mennyiben tehető felelőssé a rossz alvás minőségének és időtartamának kérdésében. A kutatók friss eredményeiket a Nature Communications tudományos folyóiratban tették közzé.

Közel ötven genetikai kapcsolatot találtak

A kiterjedt, nemzetközi kutatást az Exeter Egyetem vezette. A szakemberek összesen negyvenhét kapcsolatot találtak a genetikai kódunk és az alvás minősége, mennyisége, az alvással töltött idő és annak egyes fázisai között. A kutatók ezek között tíz, teljesen új genetikai összeköttetést tártak fel az alvás időtartamával és huszonhatot az alvás minőségével.

A jó alvás tanulható dolog Forrás: pexels.com

A Medical Research Council által finanszírozott tanulmány a brit Biobank összesen 85 670 résztvevőjének és három, további adatbázis 5 819 személyének az adatait vizsgálta, akik úgynevezett accelerometert, azaz gyorsulásmérőket viseltek.

Ezek a csuklóra szerelt, aktivitásmérő eszközök folyamatosan regisztrálják a viselője aktivitási szintjeit.

Az érintőképernyős, hordható eszközt a kutatásban résztvevők hét napig folyamatosan viselték, így azok a korábbiaknál jóval teljesebb és részletesebb alváshoz kapcsolódó adatokat szolgáltattak. Eddig a kutatók vizsgálataik során csak arra támaszkodhattak, hogy az önkéntesek pontosan feljegyezzék, majd bejelentsék az alvási szokásaikat.

Meglepő összefüggést találtak a derékbőség és alvás között

A genomi régiók között felfedeztek egy PDE11A nevű gén eddig nem ismert, igen ritka változatát, amely nem csak az alvás időtartamát érintette, hanem az alvás minőségét is. A gént korábban úgy azonosították, mint a hangulati stabilitással és a szociális viselkedéssel kapcsolatos neuropszichiátriai rendellenességek kezelésének egy lehetséges gyógyszeres célpontját.

A rossz alvás befolyásolja a napunkat Forrás: Photononstop/Catherine Delahaye

A tanulmány emellett azt az érdekes összefüggést is kimutatta, hogy bár elenyésző a különbség, de kevesebbet alszanak az azonos csípőbőséggel megáldott emberek közül azok, akiknek nagyobb a derékbősége. Ezek az emberek (akiknek az átlagos csípőbősége száz centiméter körül alakult) centiméterenként körülbelül 4 másodperccel tudtak kevesebbet aludni.

Csak elegendő alvással őrizhetjük meg az egészségünket

A nemzetközi kutatócsapat elvégezte a vizsgálatokat a Pennsylvaniai, Massachusettsi Általános Kórház Neurobiológia Központjában, valamint Hollandiában, Franciaországban és Svájcban. Megállapították, hogy

az alvás minőségéhez kapcsolódó genetikai területek együttesen kapcsolódnak a szerotonin (a boldogság és a jólét érzéséhez kapcsolódó neurotranszmitter) termeléséhez is.

Rámutattak, hogy a szerotonin kulcsfontosságú szerepet játszik az alvási ciklusokban, és több elmélet igazolta, hogy elősegíti a mélyebb és nyugodtabb alvást.

Minden megváltozik, ha biztosítjuk a jó alvás körülményeit Forrás: pexels.com

– mutatott rá Dr. Andrew Wood, az Exeter Orvostudományi Egyetem professzora, a tanulmány vezető szerzője.

A rossza alvás megmérgezheti az emberi kapcsolatainkat

A kutatócsoport bizonyítékokat talált arra is, hogy a nyugtalan láb szindróma is szorosan köthető a genetikai variánsokhoz, valamint a rossz alváshoz.

– zárta gondolatait Dr. Samuel Jones, az Exeter Orvostudományi Egyetem kutatója.

Az álmatlanság egyre több embert sújt Forrás: PhotoAlto/Frédéric Cirou

Az alvás elengedhetetlenül fontos az egészségünk érdekében: alvás közben termelődnek a növekedési hormonok, így regenerálódnak a szövetek és vörösvérsejtek termelődnek. A rossz alvás a másnapi teljesítményt is nagymértékben rontja, és az ehhez kapcsolódó fáradtság nem csupán kedélyromboló hatású, de kísérő tüneteivel – levertség, türelmetlenség – megmérgezheti az emberi kapcsolatainkat is.