Többé nem félnek a fénytől a pókok

pók
A városi pókok már nem félnek a fénytől
Úgy tűnik, hogy a városokban élő pókok napról napra egyre bátrabbak. Német kutatók legfrissebb tanulmányi eredményei rámutattak, hogy az ízeltlábúak egyre kevésbé félnek a fénytől.

Teljesen új jelenséget fedeztek fel

Dr. Tomer Czaczkes, a németországi Regensburg Egyetem biológusa egy éjszaka sétálgatott a városban, amikor valami szokatlan dologra lett figyelmes.

– mondta a Science című tudományos szaklapnak. – „A jelenség szokatlannak tűnt, hiszen a pókok általában nem kedvelik a fényt."
A biológus és kollégái a jelenséget látva új kutatásba kezdtek és megállapították, hogy a városi környezet drasztikusan megváltoztatta az állatok viselkedését.

Nem véletlenül látni egyre több pókhálót a városokban Forrás: pexels.com

Példaként a korábban vizsgált lepkéket említették, amelyek épp a gyakoribb fényforrások miatt élnek kisebb populációban a városokban.

A kutatók hipotézisük alátámasztásához a háromszöges faggyúpókot (Steatoda triangulosa) vették górcső alá,

amely mind városi, mind vidéki környezetben megtalálható egész Európában.

Meglepő eredményt hozott a kísérlet

A kísérletek során a regensburgi egyetem kutatói közös munkába kezdtek a müncheni Ludwig Maximillian Egyetem és a dániai Aarhus Egyetem munkatársaival.

Kutatásukhoz egy meglehetősen egyszerű módszert választottak: összegyűjtötték a kiválasztott vidéki és városi környezetben élő állatok tojásait, összesen 783-at.

Ezeket aztán külön dobozokba helyezték, amelyek egyik oldalát (hőt nem termelő) lámpával világították meg. A másik oldal teljesen sötét maradt.

A háromszöges faggyúpókot (Steatoda triangulosa) vizsgálták Forrás: commons.wikimedia.org

A dobozba beszereltek egy elválasztót is, ami lehetővé tette, hogy a kikelt pókok szabadon mozogjanak a sötét és a világos oldal között. A kutatók ezután megfigyelték a pókokat, hogy lássák, hol építik az első hálókat.

A városi pókok majdnem kétharmada végül a doboz fényes oldalára építkezett,

míg a vidéki társaiknak csupán az egyharmada tette ugyanezt.

A génjeikben vannak az újszerű tulajdonságok

– magyarázta Dr. Tomer Czaczkes. – „Miután a városi pókok már más géneket adtak át az új generációnak, ezért a városi utódok nagyobb valószínűséggel mutatják ezt a újszerű tulajdonságot."
Hozzátette: ez az oka, hogy egyre több pókot látunk a városokban, de emiatt egyáltalán nem kell aggódni.

A városi pókok már nem félnek a fénytől Forrás: pexels.com

A kutató arra is felhívta a figyelmet, hogy a hívatlan vendégeket szükségtelenül ne öljük meg, hanem inkább vegyük le őket a hálójukból egy üveg, karton vagy papírlap segítségével és tegyük ki őket a szabadba.

– hangsúlyozta Czaczkes.