Áttörés történhet az alattomos Parkinson-kór gyógyításában

agy
Emberi idegsejt illusztrációja
A Kiotói Egyetem kutatói először végeztek indukált pluripotens őssejt-átültetést Parkinson-kór kezelésére.

Őssejtből létrehozott idegsejteket ültettek be az agyba

Az októberben elvégzett műtét során a kutatók az iPS-sejtekből idegsejteket hoztak létre, amelyeket beültettek egy több mint 50 éves beteg agyába.

Az őssejtek a japán kutatók szerint kulcsot jelenthetnek a Parkinson-kór gyógyításában Forrás: Cultura Creative/Andrew Brookes AB Still Ltd/Rafe Swan

A három órán át tartó beavatkozáson

a sebészek a koponyán fúrt lyukon át juttattak be mintegy 2,4 millió sejtet a páciens agyába

- hangzott el az intézet pénteki sajtótájékoztatóján.

Emberi idegsejt illusztrációja Forrás: Science Photo Library/PIXOLOGICSTUDIO/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Pixologicstudio/Science Photo Li

A szakemberek azt remélik, hogy ily módon olyan gyógymódot tudnak kifejleszteni, amelyet világszerte alkalmazhatnak majd és az egészségbiztosítás fedezheti a kezelést.

Kitűnő állapotban van a páciens

„Vállalatokkal együttműködve ki akarunk fejleszteni egy tömegtermelési rendszert, amely lehetővé teszi, hogy iPS-sejtekből nyert idegsejteket szállítsunk szerte a világba” – közölte Takahasi Dzsun professzor, a tudóscsoport vezetője.

A kór egyik legjellegzetesebb tünete az állandósult kézremegés Forrás: AJC

A beteg jól van, agya semmilyen bevérzést nem szenvedett, és más ártalmas tünetek sem léptek fel nála.

Az úttörő beavatkozást hét további 50-60 éves olyan betegen fogják elvégezni, akik már több mint öt éve szenvednek Parkinson-kórban.

Ebből valamennyi emberi sejt előállítható

Az indukált pluripotens őssejtek (iPS) az őssejtek olyan típusa, amelyekből az emberei szervezet minden sejttípusa előállítható.

A Parkinson-kór a központi idegrendszer degeneratív rendellenessége Forrás: Getty Images/iStockphoto/This content is subject to copyright./Ilexx

A Parkinson-kór a központi idegrendszer olyan degeneratív rendellenessége,

amely csökkenti a dopamin-termelő idegsejteket,

emiatt lelassul az ember mozgása, végtagremegés és testmerevség lép fel.

Forrás: OCare for You

Jelenleg nincs gyógymódja a betegségnek, csupán a tüneteket képesek enyhíteni.

A műtéti eljárásban a beteg agyába bejuttatott idegsejtektől azt várják, hogy pótolják a dopamintermelő neuronokat.

(Forrás: MTI)