Kamu volt a neten keringő szenzációs NASA-felvétel

Szaturnusz, Cassini, illusztráció
Az ehhez hasonló illusztrációk ugyan látványosak, mégis sokakat megtévesztenek
Narancssárga színben tündöklő fényeket, bolyhos felhőket, már-már mennyei látképet mutat az a „felvétel”, ami a Cassini-űrszonda utolsó pillanataiban készült. Legalábbis így propagálják azt a képet, amiről utólag kiderült, művészi illusztráció csupán. Ennek ellenére az internet népének nagy része felült a megtévesztésnek.

Sok ezren osztották meg azt a művészi víziót, ami a Cassini halálos útját örökíti meg. A nemes szándék nem feltétlenül probléma, szükség van az űrkutatás népszerűsítésére, az egyetlen „aprócska” gond a tálalással van; a művet egyesek hiteles fotóként reklámozzák a nagyközönségnek.

„Nagyra értékelem a csillagászattal kapcsolatos műalkotásokat, és azt, hogy ezekkel igyekeznek közelebb hozni az emberekhez a tudományt, illetve az univerzumot.

– fakadt ki Twitteren dr. Katie Mack asztrofizikus, aki egyúttal arra kérte az internetezőket, hogy körültekintőbben népszerűsítsék a világhálón fellelhető illusztrációkat.

Az ehhez hasonló illusztrációk ugyan látványosak, mégis sokakat megtévesztenek Forrás: NASA\JPL-CALTECH

A valódi képek nem ilyen látványosak, de rendkívül fontosak a tudomány számára

A Cassini még 2017 szeptemberében lehelte ki mechanikus lelkét, amikor a korábban végrehajtott pályamódosítások hatására belépett a Szaturnusz légkörébe. Az űreszköz meteoritként felizzva hullott darabjaira a gázóriás atmoszférájában.

Megsemmisítésére azért volt szükség, mert a kutatók nem szerették volna beszennyezni a környező holdakat a szonda felületén megtelepedő esetleges földi organizmusokkal.

A gigászi bolygó holdjai közül a legérdekesebb az Europa, ahol több szakértő is életet feltételez a jégpáncél alatt.

A Cassini valódi felvételei nem olyan drámaiak, mint a fenti képen ábrázolt felhőrengeteg, mégis fontos információkkal szolgálnak a Szaturnuszról. Utolsó képét akkor lőtte, amikor 634 000 kilométerre volt a bolygótól, ez nagyjából kétszerese a Föld-Hold távolságnak.

Az egyik utolsó - valódi, hiteles - kép a Cassinitől Forrás: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Nem szabad elfelejteni, hogy a Szaturnusz kívülről rendkívül homályos, a látható fény tartományában nem lehet olyan művészi hatású felvételeket készíteni róla, mint amilyeneket a Juno űrszonda csinál a Jupiterről.

Amennyiben viszont infravörös képek látnak napvilágot a gázóriásról, feltárulnak a hideg, sötét felhők, amik blokkolják a planéta belseje felől érkező hőt.

Infravörös tartományban előbukkannak a rejtőzködő felhők is Forrás: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

A Szaturnuszról egyébként számtalan képet találni a NASA archívumában, az utolsó teljes portré két nappal a Cassini halála előtt készült a Naprendszer második legnagyobb bolygójáról.

A Szaturnusz teljes pompájában Forrás: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/Jason Major