Végveszélyben vannak a kelet-antarktiszi gleccserek

Antarktisz, Larsen C, jéghegy
(FILES) This file handout picture received from NASA via Swansea University on June 1, 2017 shows an aerial view of the Larsen C ice rift in Antarctica. A trillion-tonne iceberg, one of the biggest on record, has snapped off the West Antarctic ice shelf, said scientists on July 12, 2017 who have monitored the growing crack for months."The calving occurred sometime between Monday, July 10 and Wednesday, July 12, when a 5,800-square kilometre (2,200-square mile) section of Larsen C (ice shelf) finally broke away," the Swansea University said in a statement. / AFP PHOTO / NASA / John SONNTAG / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / NASA/SWANSEA UNIVERSITY / JOHN SONNTAG" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
A kelet-antarktiszi Totten-gleccser és a Moszkvai Állami Egyetemről elnevezett jégár esetében is jelentős tömegcsökkenést figyeltek meg az Irvine-i Kaliforniai Egyetem (UCI) kutatói, rámutatva, hogy a két jégóriás teljes összeomlása, öt méternyi globális tengerszint-emelkedést eredményezne.

Az Amerikai Geofizikai Unió (AGU) folyóiratában közölt tanulmány szerint 2002 áprilisa és 2016 szeptembere között

a két gleccser együttesen nagyjából 18,5 milliárd tonna jeget veszített évente,

ami 0,7 milliméternyi globális tengerszint-emelkedéssel egyenlő a vizsgált időszakban.

Az UCI szakemberei egyebek között az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) műholdjai által szolgáltatott adatok, valamint regionális légköri klímamodellek segítségével vizsgálták a Totten és a Moszkvai Állami Egyetem gleccsert, megállapítva, hogy mindkettőt súlyosan veszélyezteti a klímaváltozás.

Az Antarktika nagyjából kétharmadát kitevő kelet-antarktiszi régióról eddig úgy vélték a kutatók, hogy ezt a térséget kevésbé fenyegeti az éghajlatváltozás, mint a nyugat-antarktiszi és az Antarktiszi-félsziget sérülékeny jégtakaróit.

A kutatók szerint mindkét gleccserre fenyegetést jelent az őket körülölelő melegedő óceánvíz és mindkettő jelentősen befolyásolhatja a jövőbeli globális tengerszint-emelkedést.

- húzta alá Eric Rignot, az egyetem munkatársa.

Isabella Velicogna, a tanulmány társszerzője szerint a kelet-antarktiszi gleccserek tanulmányozása különösen nagy kihívást jelent, mivel esetükben sokkal nehezebb észlelni a változást, mint a nyugat-antarktiszi gleccsereknél. A szakember szerint a világ ilyen távoli pontján a műholdak óriási segítséget jelentenek a kutatók számára a gleccserek evolúciójának jobb megértésében.

Forrás: MTI, Phys.org